Sosyal Medyada Kentin Yeni Görünümleri


Creative Commons License

Dinçer Ö.

Yeni Medya Kongresi, İzmir, Turkey, 4 - 05 October 2019, pp.235, (Summary Text)

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: İzmir
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.235
  • Ankara University Affiliated: Yes

Abstract

İçinde bulunduğumuz dönemde, büyük bir çoğunluğun gündelik hayatının önemli bir kısmı yeni iletişim teknolojileri etrafında şekillenmektedir. İnternetin yaygınlaşması ile birlikte gelişen sosyal medya platformları, akıllı telefonların yaygınlaşmasıyla çeşitlenerek artmış ve her an her yerden ulaşılabilmesi nedeniyle oldukça yoğun kullanılan ortamlar haline gelmiştir. Günümüzde giyim stillerinden nelerin tüketileceğine, gündelik pratiklerden hangi mekanlara gidilip nasıl sosyalleşileceğine kadar sosyal yaşamın çeşitli unsurları sosyal medyadaki paylaşımların etkisi ile şekillenmektedir. Sosyal medyada neyin nasıl paylaşıldığının önem kazanmasıyla görsellik sosyal hayatın önemli bir unsuru haline gelmiştir. Bu durum, kent ve çeşitli kamusal mekanlar ile ilgili paylaşımlarda da gözlemlenebilir. Bu gönderilerde belirli tür mekanların ve bu tür mekanlardaki belirli pratiklerin öne çıktığı ve benzer örneklerin de sürekli arttığı izlenebilmektedir. Bu paylaşımlar dolayımıyla belirli tür mekanlar ve burada gerçekleşen çeşitli pratikler belirli şekillerde sunulmakta ve böylece kentin ve kent mekanlarının yeni medya aracılığıyla anlamı ve yeni deneyim biçimleri de üretilmektedir. Diğer bir deyişle kent ve kentteki çeşitli mekanlar sosyal medya dolayımıyla üretilmekte, tüketilmekte ve yeniden üretilmektedir. Bunun sonucu olarak sadece mekan değil mekansal pratikler, mekanın algılanma ve tanımlanma şekli, mekandaki sosyal ilişkiler ve bu ilişkilerdeki eşitsizlikler de üretilmekte ve yeniden üretilmektedir. Bu çalışmanın konusu temelde sosyal medya paylaşımları ile mekanın anlamının ve mekanı deneyimleme biçimimizi nasıl değiştirdiğidir. Bir diğer deyişle kentin ve kentsel mekanların deneyimleme şeklinin yeniden üretilmesinde sosyal medyanın rolü tartışılmaya çalışılacaktır. Böylece mekanın, mekansal pratiklerin, mekanın anlamının ve burada gerçekleşen ilişkilerin sosyal medya dolayımıyla nasıl değiştiği, sanal alan ilefiziksel mekan arasındaki karşılıklı etkileşim anlaşılmaya çalışılacaktır. Çalışma, sosyal bilimler içindeki güncel tartışmaları takip ederek mekanı nötr bir sahne değil toplumsal olarak üretilen aynı zamanda kendisi de toplumsal olayları etkileyen bir unsur olarak ele alacaktır. Bu çerçevede Henri Lefebvre'in mekanın üretimi ile ilgili görüşleri takip edilecektir. Mekânı toplumsal sürecin ürünü olarak ele alarak Lefebvre'nin yaklaşımı aynı zamanda toplumsal pratikleri ve anlamı da mekânın üretim sürecine dahil ettiği için çalışmada tercih edilmiştir. Mekanı hem ekonomik ve yönetsel iktidarın ürettiği hem de gündelik gerçeklik içinde tecrübe edilen dolayısıyla çatışmaları çelişkileri de barındıran sosyal bir olgu olarak ele alan Lefebvre mekânın toplumsal olarak üretildiğini vurgular ve bu nedenlerle de onu 'sosyal mekân' olarak nitelendirir. Sosyal mekân, üretim ilişkilerinin ve toplumsal ilişkilerin tüm karmaşıklığıyla yeniden üretildiği yerdir. Çalışmada sosyal medya üzerinden çeşitli mekanlara dair yapılan paylaşımlar ele alınarak mekanın üretimi görselimgeler, anlam ve de toplumsal pratikler çerçevesinde değerlendirilecek ve mekanın nasıl yeniden üretildiği tartışılacaktır.