Tarım ekonomisi araştırmaları dergisi (tead), vol.8, pp.85-95, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
This paper shortly discusses Türkiye’s sugar markets from four different perspectives, namely policy,
production, consumption, and trade. According to the main findings of the paper, Türkiye has supported
sugar markets mostly via sugar factories. However, the role of state decreases in the markets, especially
with the privatization policies of sugar factories. Sugar lands significantly decreased with the production
quota scheme. The same decrease is also valid for the price of sugar beets. However, the sugar prices
that are significantly important for consumption are almost the same for the last four decades. The raw
sugar consumption decreases after the 2000s with possibly the change of consumption habits. Türkiye
is a net exporter in the trade of sugar and sugary products. It is expected that the importance of evaluating
the sugar markets would keep its place in the following future.
Bu çalışmada Türkiye şeker piyasaları politika, üretim, tüketim ve dış ticaret olmak üzere dört açıdan
kısa bir şekilde tartışılmaktadır. Çalışmanın temel bulgularına göre Türkiye'de devlet, şeker piyasalarına
özellikle şeker fabrikaları aracılığıyla destek vermiştir. Ancak devletin piyasalardaki rolü özellikle son
dönemlerde fabrikaların özelleştirilmesi ile azalmaktadır. Şeker pancarı üretimi kotalı üretime geçiş ile
giderek azalmaktadır. Benzer azalış şeker pancarı fiyatları için de geçerlidir. Ancak tüketim açısından
önemli olan şeker fiyatları son kırk yıldır neredeyse hiç değişmemiştir. Tüketim alışkanlıklarındaki
değişime bağlı olarak 2000'li yıllarda ham şeker tüketiminde bir azalma söz konusudur. Dış ticarette ise
Türkiye şeker ve şekerli ürünlerde net ihracatçı konumundadır. Şeker piyasalarının incelenmesinin
gelecek dönemlerde de önemini korumaya devam etmesi beklenmektedir.