International Teacher Education Conference, Dubai, Birleşik Arap Emirlikleri, 02 Şubat 2023, sa.21467366, ss.48
COVID-19 Pandemisi dünya genelinde tüm insanlığı derinden etkilemiş, sosyal ve ekonomik
değişimlerin doğmasına neden olarak medeniyet tarihine geçmiştir. COVID 19 pandemisine ilişkin
bilinmezlerin ve belirsizliğin yoğun olarak sürdüğü yakın gelecek içerisinde, sosyal ve ekonomik
hayatın devamlılığının sağlanabilmesi için hayat sürdürülmeye çalışılmış, bilim insanlarının
danışmanlığında belirlenen ilkelere göre sosyal hayat yeniden tasarlanmıştır. Hayatın devamlılığında
sosyal hayat açısından önemli unsurlardan birisi de eğitim ve eğitimin sürdürülebilmesidir. Bu niteliği
ile COVID 19 pandemisinin en çok etkilediği alanlardan birisi de eğitim alanıdır. Eğitimin pandemi
koşullarında sürdürülebilmesi için bazı ülkelerde okulların kapatılarak uzaktan eğitim ilkelerine göre
eğitimin sürdürülmesi çabası ilgili literatürde pek çok tartışmayı beraberinde getirmiştir. Özellikle
dezavantajlı grupların eğitime olan erişiminin pandemi ile daha çok sınırlandığı ve tüm öğrencilerin
uzaktan eğitime uyum sağlaması sürecinde öğrenme kayıpları yaşadığına ilişkin endişeler doğmuştur.
Sosyal hayatta normalleşmeye çalıştığımız bu dönemde de öğrencilerin öğrenme kayıplarına ilişkin
güncel çalışmalar gerçekleştirme ihtiyacı, okullarda yaptığımız gözlemler ve öğretmenler ile
gerçekleştirmiş olduğumuz görüşmelerde ortaya çıkmıştır. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı
COVID-19 pandemisinin öğrenme ortamlarına etkisi kapsamında ortaya çıktığını düşündüğümüz
öğrencilerin yaşadıkları öğrenme kayıplarına ilişkin, lisansüstü düzeyde öğrenimlerini sürdüren
öğretmenlerin düşüncelerinin incelenmesidir. Araştırma, öğretmenlerin görüşlerinin alınabilmesi
amacıyla nitel araştırma olarak tasarlanmıştır. Verilerin toplanması sürecinde araştırmacılar tarafından
geliştirilen veri toplama aracı kullanılmıştır. Veri toplama aracının geliştirilmesi süreci madde
havuzunun oluşturulması ile başlamıştır. Madde havuzunun oluşturulmasında aktif olarak Millî
Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda görev yapan öğretmenlerle yapılan görüşmeler ve ilgili literatür
göz önünde bulundurularak, madde havuzu oluşturulmuştur. Oluşturulan madde havuzu uzman
görüşü almak amacıyla uygun/uygun değil şeklinde değerlendirilmelerin sağlanabileceği şekilde form
haline getirilmiş alan uzmanlarının onayına sunulmuştur. Eğitim programları ve öğretim, ölçmedeğerlendirme, hayat boyu öğrenme ve yetişkin eğitimi, rehberlik ve psikolojik danışmanlık ve
Türkçe alan uzmanları tarafından alınan geri bildirimler doğrultusunda veri toplama aracı deneme
formu oluşturulmuştur. Oluşturulan deneme formu öğretmenlere gönderilerek soruları cevaplamaları
ve soruların anlaşılabilirliğine dair değerlendirme yapmaları istenmiştir. Deneme formuna ilişkin
öğretmenlerce verilen geri bildirim sonrasında da veri toplama formunu uygulamaya uygun son şekli
verilmiştir. Kişisel bilgi formu ve açık uçlu sorulardan oluşan form, online olarak lisansüstü
öğretimini sürdüren ve Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda öğretmenlik mesleğini sürdüren
öğretmenlere gönderilmiştir. Araştırmanın veri toplama süreci devam etmektedir. Araştırma da elde
edilen veriler, nitel araştırmanın doğasına uygun olacak şekilde çözümlenerek bulgular oluşturulacak,
bulgular ilgili literatür ışığında tartışılarak öneriler sunulacaktır.