Calgary-Cambridge Kılavuzlarında yer alan becerilerin özerklik ilkesi kapsamında değerlendirilmesi


Creative Commons License

Ünsal Adaca A.

Harran Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, cilt.12, sa.1, ss.47-52, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Calgary-Cambridge Kılavuzları, sağlık bilimleri alanında çeşitli disiplinlerde hekim-hasta iletişimini geliştirmek üzere kurgulanmıştır. Bu kılavuzlar, veteriner hekimliğe 2000 yılında uyarlanmış, birçok değişikliğin ardından güncel halini 2017 yılında almıştır. Çalışmada, Türkçeye adaptasyonu yapılan kılavuzlardaki 73 maddenin, sağlık alanındaki temel etik ilkelerden özerkliğe saygı ilkesi ile uyumunun değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma olarak tasarlanan bu çalışmada, 73 beceriden 47’sinin özerklik ilkesiyle doğrudan ilişkilendirilebileceği tespit edilmiştir. İnceleme sonucunda, hasta sahibine saygı duyma (n=15), hasta hakkında bilgi verme (n=13), hasta sahibinin verilen bilgiyi anladığını kontrol etme (n=6), hasta sahibiyle birlikte ortak karar verme (n=12) ve hasta sahibinin onamını alma (n=1) temalarında sınıflandırılabilecek becerilerin, özerkliğe saygı ilkesi açısından veteriner fakültesi öğrencilerinde ve veteriner hekimlerde farkındalık yaratabileceği düşünülmektedir. Sonuç olarak, iletişim becerilerini geliştirmek üzere kurgulanan Calgary-Cambridge Kılavuzlarının sağlık bilimlerinde temel etik ilkelerden biri olan özerkliğe saygı ilkesiyle uyumlu olduğu söylenebilir. Bu nedenle bahsi geçen kılavuzların veteriner hekimliği lisans müfredatına dahil edilmesiyle öğrencilerin iletişim becerilerinin yanı sıra, etik karar verme becerilerinin de geliştirebileceği düşünülmektedir

The Calgary-Cambridge Guidelines have been designed to improve physician-patient communication in various disciplines in the field of health sciences. These guidelines were adapted to veterinary medicine in 2000 and were updated in 2017 after many changes. The study aimed to evaluate the compatibility of 73 items in the guidelines adapted into Turkish with the principle of respect for autonomy, one of the fundemental ethical principles in the field of health sciences. This study, designed as qualitative research, determined that 47 out of 73 skills could be directly associated with the principle of autonomy. As a result, it is thought that the skills that can be classified in the themes of demonstrating respect to the client (n=15), providing information about the patient (n=13), checking the client’s understanding of the information given (n=6), shared decision making with clients (n=12), and obtaining consent (n=1) can create awareness in students and vets in terms of autonomy. Consequently, it can be said that the Calgary-Cambridge Guidelines, designed to develop communication skills, are compatible with respect for autonomy, which is one of the basic ethical principles in health sciences. In this way, it is thought that by including the guides mentioned above in the veterinary undergraduate curriculum, students’ ethical decision-making skills can be improved, as well as their communication skills.