2. Maarif Kongresi, Ankara, Türkiye, 13 - 18 Temmuz 2021, ss.88, (Özet Bildiri)
Future Vision in Teacher Career Development: Subjective Career Success
ABSTRACT
The career development of teachers is a topic that has been on the agenda for a long time in our country and on which different strategies are tried to be developed. One of the concrete indicators of teachers career development is career success. Career success is divided into objective and subjective career success in the literature. In this study, how teachers career development can be supported on the basis of subjective career success has been examined. The research was carried out based on the phenomenology pattern, one of the qualitative research methods. The research data were collected through interviews with eight teachers, four of whom work in public schools. Maximum variation sampling method was used in the formation of the study group. Teachers are diversified in terms of branch, seniority, type of institution and gender. The results of the research show that teachers subjective career achievements determine career goals and reach those goals, contribute to other people they come in contact with, especially students and parents, are open to new learning experiences from a lifelong learning perspective, progress in the process of self-realization, and get satisfaction while performing their profession, It shows that they develop by developing their professional expertise and feeling free in the working environment. It is hoped that these results will be a source for the process of teachers own career development planning at micro level, and for new policies and practices to be implemented within the scope of school and MEB at macro level.
Key Words: Teacher, career development, subjective career success
ÖZET
Öğretmen Kariyer Gelişiminde Gelecek Vizyonu: Öznel Kariyer Başarısı
Öğretmenlerin kariyer gelişimi ülkemizde uzun zamandır gündemde olan ve üzerine farklı stratejilerin geliştirilmeye çalışıldığı bir başlıktır. Öğretmenlerin kariyer gelişimlerinin somut göstergelerinden birisi kariyer başarısıdır. Kariyer başarısı literatürde nesnel ve öznel kariyer başarısı olarak ikiye ayrılmaktadır. Türkiyede öğretmenlerin kariyer gelişimlerini desteklemek amacıyla yapılan çalışmaların genellikle nesnel kariyer başarısı temel alınarak gerçekleştirildiği görülmektedir. Bu çalışmada ise öğretmenlerin kariyer gelişimlerinin öznel kariyer başarısı temel alınarak nasıl desteklenebileceği incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni temel alınarak gerçekleştirilmiĢtir. Araştırma verileri dördü kamu okulunda, diğer dördü ise özel okulda çalışan sekiz öğretmenle görüşmeler yapılarak toplanmıştır. Çalışma grubunun oluşturulmasında maksimum çeşitleme örnekleme yöntemi kullanılmıĢtır. Öğretmenler, branĢ, kıdem, çalışılan kurum türü ve cinsiyet açısından çeşitlendirilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla gerçekleştirilen görüşmeler Maxqda 20 programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin öznel kariyer başarısına ilişkin algılarının hedeflere ulaşma, insanlara katkıda bulunma, gelişim ve öğrenme, kendini gerçekleştirme, mutlu olma, mesleki uzmanlık ve özgürlük kodları altında toplandığı görülmektedir. Araştırma sonuçları, öğretmenlerin öznel kariyer başarılarının kariyer hedefleri belirlemeleri ve o hedeflere ulaşmalarıyla, başta öğrenci ve veli olmak üzere temasta bulundukları diğer insanlara katkı sağlamalarıyla, yaĢam boyu öğrenme bakış açısıyla yeni öğrenme deneyimlerine açık olmalarıyla, kendini gerçekleştirme sürecinde ilerlemeleriyle, mesleklerini icra ederken doyum almalarıyla, mesleki uzmanlıklarını geliştirmeleriyle ve kendilerini çalışma ortamında özgür hissetmeleriyle geliştiğini göstermektedir. Elde edilen bu sonuçların mikro düzeyde öğretmenlerin kendi kariyer gelişimlerini planlamaları sürecine, ayrıca makro düzeyde okul ve MEB kapsamında gerçekleştirilecek yeni politika ve uygulamalara kaynaklık etmesi umulmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Öğretmen, kariyer gelişimi, öznel kariyer başarısı