Okul Müdürlerinin Teknolojik Liderlik Becerileri: Ölçek Geliştirme, Uyarlama, ve Ampirik Doğrulama


GİRGİÇ A. A., Barış E. T., Çınkır Ş.

Trakya Eğitim Dergisi, cilt.15, sa.2, ss.919-958, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 15 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.24315/tred.1540540
  • Dergi Adı: Trakya Eğitim Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.919-958
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Hızla gelişen eğitim ortamında teknoloji liderliğini anlamak,özellikle "ISTE-Uluslararası eğitimde Teknoloji Derneği Standartları" ve "PTLA-Müdürlerin Teknoloji Liderliği Değerlendirmesi " rehberliğinde zorunlu hale gelmektedir. Bu çalışma,"ISTE’ye dayalı Okul Müdürlerinin Teknoloji Liderliği Ölçeği” ni Türkçe bağlama uyarlayarak ve geçerliliğini ve güvenilirliğini sağlayarak bilgi açığını kapatmayı amaçlamaktadır. Araştırma, Türkiye’nin 21 ilinde 486 devlet okulu müdürünü kapsayan betimsel tarama metodolojisini kullanmıştır. Sonuçlar, ölçeğin Türk eğitim sektörü için uygunluğunu doğrulamıştır. Dikkate değer bir şekilde teknoloji liderliği; kadın müdürler, 21 yıldan fazla mesleki deneyime sahip müdürler ve 50 veya daha fazla öğretmeni olan okullarda çalışanlar arasında daha belirgin olmuştur. Buna karşılık, 250’ ye kadar öğrencisi olan okullardaki müdürler sınırlı teknoloji liderliği sergilemiştir. Mevcut kurumdaki görev süresi anlamlı farklılıklar göstermemiştir. Bu bulgular gözönüne alındığında , eğitim politikacıları teknoloji entegrasyonu stratejisi geliştirirken bu değişkenleri dikkate almalıdır.Gelecekteki çalışmalar, okullarda teknoloji liderliği dinamiklerine kapsamlı bir bakış sağlamak için öğretmen ve öğrencileri de kapsayacak şekilde odaklarını genişletmelidir.
Understanding technology leadership becomes imperative in the rapidly evolving educational landscape, mainly when guided by the "ISTE-International Society for Technology in Education Standards" and the "PTLA-Principals' Technology Leadership Assessment". This study aimed to bridge the knowledge gap by translating and adapting the "ISTE-based Technology Leadership Scale of School Principals" to the Turkish context, ensuring its validity and reliability. The research used a descriptive survey methodology to engage 486 public school principals across 21 Turkish provinces. Results validated the scale's appropriateness for the Turkish educational sector. Notably, technology leadership was more pronounced among female principals, those with advanced degrees, principals with over 21 years of professional experience, and those working in schools with 50 or more teachers. Principals from schools with up to 250 students demonstrated limited technology leadership. Additionally, the length of their tenure at the current institution showed no significant impact. Given these findings, educational policymakers must consider these variables when developing a strategy for technology integration. Future studies should expand their focus to include teachers and students, ensuring a comprehensive insight into technology leadership dynamics in schools.