İnsan hakları eğitimine katkı sağlamada en etkili derslerden biri, doğası gereği dil ve edebiyat dersleridir. Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim Türk Edebiyatı ile Dil ve Anlatım ders kitaplarındaki yazınsal metinlerde insan hakları ile ilgili konulara ne düzeyde yer verildiğini ortaya koyarak bir karşılaştırma yapmaktır. Araştırma, tarama modelindedir. Çalışmanın veri kaynağını, Türk Edebiyatı ile Dil ve Anlatım ders kitaplarındaki yazınsal metinlerin tümü oluşturmuştur. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi olan içerik çözümlemesi kullanılmıştır. Veriler, sıklık (frekans), yüzde ve yoğunluk puanları hesaplanarak değerlendirilmiştir. Sonuçta, Dil ve Anlatım ders kitaplarında insan hakları konusuna Türk Edebiyatı ders kitaplarından daha fazla yer verildiği görülmüştür. Ayrıca, her iki grup ders kitaplarında da en çok hak, en az adalet alt kategorisinin yer aldığı ortaya çıkmıştır.
One of the most efficient lessons in contributing human rights education is, inherently, language and literature lessons. The aim of this work is to make a comparison between the literary texts in secondary education‟s “Turkish Literature” and “Language and Expression” textbooks on the extent they include human rights issues. The research was carried out in the survey design. Qualitative research technique, content analysis method was used. The analysis of the data was carried out by calculating frequency, percentage and intensity score. As a result, it was observed that human rights issues are included more in Language and Expression textbooks when compared to Turkish Literature textbooks. It was found out that in the textbooks in both groups; rights subcategory is included the most while justice subcategory is included the least.