Antrenörlerin Eğitsel Oyuna Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi


Creative Commons License

Gündüz N.

11. beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Kongresi, Kütahya, Türkiye, 20 - 22 Ekim 2023, ss.1-353

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kütahya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-353
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Özet

Bu araştırmanın amacı, alt yapı antrenörlerine göre eğitsel oyunun önemi ve eğitsel oyuna yönelik görüşlerinin incelenmesidir. Araştırma, nitel desen bir çalışmadır.

Araştırmanın çalışma grubunu Ankara da alt yapı futbol, basketbol, hentbol, voleybol branşlarında görev yapan ve araştırmaya gönüllü olarak katılan ve en az 3 yıldır antrenör olarak çalışan n=? antrenörler oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından hazırlanmış üç adet demografik bilgi sorusu ile araştırmanın amacına uygun olarak bu konuda yapılmış çeşitli kaynaklara dayalı olarak  hazırlamış olduğu 7 soruluk açık uçlu soru formu kullanılmıştır. Daha sonra açık uçlu soru formu için uzman görüşü alınarak son haline getirilmiştir. Verilerin toplanmasında çalışma gurubunu oluşturan branşların her biri için ayrı olarak düzenlenen kurs ve eğitim seminerleri öncesi ya da sonrasında izin alarak ve araştırmanın amacı ile ilgili bilgilendirme yapılıp sonrasında sessiz bir ortamda, alt yapı antrenörlerinin demografik bilgilerle açık uçlu soruların tümüne görüşlerini yazarak cevaplamaları sağlanmıştır. Verilerin analizinde antrenörlerle ilgili kişisel bilgiler tablo halinde yorumlanmıştır. Araştırmada açık uçlu sorulara verilen görüşler için içerik analizi kullanılmış, analiz sonucunda toplam beş tema oluşturulmuştur.

Bu araştırma sonucunda, araştırmaya katılan alt yapı antrenörlerinin eğitsel oyunun   eğlenme, motive etme, sporu sevdirme, sorumluluk alma, oynarken öğrenme, farklı çıkış yollarını görme ve sosyalleşmeleri açısından önemli olduğunu belirtmişlerdir. Eğitsel oyunun amacıyla ilgili görüşlerinde; sporcuların çabuk karar verme ve hareket becerisini geliştirdiğini, yeteneklerini ortaya çıkardığını, işbirliği ve paylaşmayı, rekabet içinde hareket etmeyi öğrettiğini ve antrenmanı monotonluktan kurtardığını belirtmişlerdir. Antrenörlerin eğitsel oyunları düzenlerken; sporcuların yaş gelişim özelliklerine, hazır bulunuşluklarına, antrenmanın amacına, organizasyona, sporcunun yeteneklerini amaca uygun kullanmasına dikkat ettiklerini belirtmişlerdir. Eğitsel oyunları düzenlerken bir kısım antrenör antrenmanda sorunla karşılaşmadığını belirtirken, bir kısmı ise tesis eksikliği, zaman sorunu, takım kurma,  yenilgiyi kabullenmeme ve kavgacı tavırlar sonucu disiplin sorunu yaşadıklarını belirtmişlerdir. Antrenörlerin bu sorunlara karşı buldukları çözüm önerilerinde; oyunu anlatıp göstererek açıkladıklarını, eğlenceli sohbetler ederek sporcuları oyuna adapte ederek disiplin sorununu çözdüklerini ve otoriteyi sağladıklarını, oyunun zorluk derecesini düşürerek, sık kural değiştirerek kompleks durumlardan kaçındıklarını belirtmişlerdir. Antrenörlerin eğitsel oyunları daha çok antrenman başında ısınma amaçlı kullandıklarını belirtirken, bazıları ise ısınmadan sonra ya da antrenmanın ortasında uyguladıklarını belirtmişler, bazı antrenörler yeni başlayanlar için antrenmanın %70 oyun olması  gerektiğini belirtmişlerdir. Araştırmaya katılan antrenörlerin hemen hepsi eğitsel oyunlarda amaçlarına ulaştıklarını belirtmişlerdir. Antrenörler hangi amaca ulaştıkları hususunda ise; bu konuda ağırlıklı olarak grubun motivasyonunu arttırması, takım oyunu ve işbirliği ve eğlenirken öğrenmeleri hususunda olduğunu belirtirken, antrenman verimliliğini arttırma, ana bölüme hazırlama, kendini tanıması, problem çözme becerilerini geliştirmesi ve kalıcı beceriler kazanması hususunda da görüşlerini bildirmişlerdir.

 

Anahtar Kelimeler: Eğitsel Oyun, Alt yapı Antrenörü, Alt Yapı Sporcusu