11. beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Kongresi, Kütahya, Türkiye, 20 - 22 Ekim 2023, ss.1-353
Özet
Bu
araştırmanın amacı, alt yapı antrenörlerine göre eğitsel oyunun önemi ve eğitsel
oyuna yönelik görüşlerinin incelenmesidir. Araştırma, nitel desen bir
çalışmadır.
Araştırmanın
çalışma grubunu Ankara da alt yapı futbol, basketbol, hentbol, voleybol branşlarında
görev yapan ve araştırmaya gönüllü olarak katılan ve en az 3 yıldır antrenör olarak çalışan n=? antrenörler oluşturmaktadır.
Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından hazırlanmış üç adet
demografik bilgi sorusu ile araştırmanın amacına uygun olarak bu konuda
yapılmış çeşitli kaynaklara dayalı olarak hazırlamış olduğu 7 soruluk açık uçlu soru
formu kullanılmıştır. Daha sonra açık uçlu soru formu için uzman görüşü
alınarak son haline getirilmiştir. Verilerin toplanmasında çalışma gurubunu
oluşturan branşların her biri için ayrı olarak düzenlenen kurs ve eğitim
seminerleri öncesi ya da sonrasında izin alarak ve araştırmanın amacı ile
ilgili bilgilendirme yapılıp sonrasında sessiz bir ortamda, alt yapı
antrenörlerinin demografik bilgilerle açık uçlu soruların tümüne görüşlerini
yazarak cevaplamaları sağlanmıştır. Verilerin analizinde antrenörlerle ilgili
kişisel bilgiler tablo halinde yorumlanmıştır. Araştırmada açık uçlu sorulara
verilen görüşler için içerik analizi kullanılmış, analiz sonucunda toplam beş
tema oluşturulmuştur.
Bu
araştırma sonucunda, araştırmaya katılan alt yapı antrenörlerinin eğitsel oyunun
eğlenme, motive etme, sporu sevdirme,
sorumluluk alma, oynarken öğrenme, farklı çıkış yollarını görme ve
sosyalleşmeleri açısından önemli olduğunu belirtmişlerdir. Eğitsel oyunun amacıyla
ilgili görüşlerinde; sporcuların çabuk karar verme ve hareket becerisini
geliştirdiğini, yeteneklerini ortaya çıkardığını, işbirliği ve paylaşmayı,
rekabet içinde hareket etmeyi öğrettiğini ve antrenmanı monotonluktan
kurtardığını belirtmişlerdir. Antrenörlerin eğitsel oyunları düzenlerken; sporcuların
yaş gelişim özelliklerine, hazır bulunuşluklarına, antrenmanın amacına,
organizasyona, sporcunun yeteneklerini amaca uygun kullanmasına dikkat
ettiklerini belirtmişlerdir. Eğitsel oyunları düzenlerken bir
kısım antrenör antrenmanda sorunla karşılaşmadığını belirtirken,
bir kısmı ise tesis eksikliği, zaman sorunu, takım kurma, yenilgiyi kabullenmeme ve kavgacı tavırlar
sonucu disiplin sorunu yaşadıklarını belirtmişlerdir. Antrenörlerin
bu sorunlara karşı buldukları çözüm önerilerinde; oyunu anlatıp göstererek açıkladıklarını,
eğlenceli sohbetler ederek sporcuları oyuna adapte ederek disiplin sorununu
çözdüklerini ve otoriteyi sağladıklarını, oyunun zorluk derecesini düşürerek,
sık kural değiştirerek kompleks durumlardan kaçındıklarını belirtmişlerdir.
Antrenörlerin
eğitsel oyunları daha çok antrenman başında ısınma amaçlı kullandıklarını
belirtirken, bazıları ise ısınmadan sonra ya da antrenmanın ortasında
uyguladıklarını belirtmişler, bazı antrenörler yeni başlayanlar için
antrenmanın %70 oyun olması gerektiğini
belirtmişlerdir. Araştırmaya katılan antrenörlerin hemen
hepsi eğitsel oyunlarda amaçlarına ulaştıklarını belirtmişlerdir. Antrenörler
hangi amaca ulaştıkları hususunda ise; bu konuda ağırlıklı olarak grubun
motivasyonunu arttırması, takım oyunu ve işbirliği ve eğlenirken öğrenmeleri
hususunda olduğunu belirtirken, antrenman verimliliğini arttırma, ana bölüme
hazırlama, kendini tanıması, problem çözme becerilerini geliştirmesi ve kalıcı
beceriler kazanması hususunda da görüşlerini bildirmişlerdir.
Anahtar
Kelimeler: Eğitsel Oyun, Alt yapı Antrenörü, Alt Yapı Sporcusu