Alanyazın incelendiğinde öğrencilerin Türkçe ders kitaplarındaki metinlere dönük görüşlerinin irdelendiği çok fazla çalışmanın yapılmadığı görülmektedir. Oysa ders kitaplarındaki metinlere dönük öğrenci görüşlerinin bilinmesi öğrencilerin hangi tür metinleri neden beğendiklerini; dolayısıyla okuma beğenilerini ve niteliğini göstermesi bakımından da gerekli ve önemlidir. Bu araştırmanın temel amacı, ortaokul öğrencilerinin Türkçe ders kitaplarındaki metinlere ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 eğitim öğretim yılında, 6., 7. ve 8. sınıfta öğrenim gören 232 öğrenci oluşturmaktadır. Nitel araştırma yaklaşımı temel alınarak "durum çalışması" yapılan bu araştırmada veriler, öğrencilerin Türkçe ders kitaplarındaki metinlere yönelik görüşlerini ve bunların gerekçelerini yazmalarını isteyen iki maddenin yazılı olduğu bir formla toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçları öğrencilerin Türkçe ders kitaplarındaki metinleri genel olarak beğenmediğini, en çok ğenilen metnin bile az sayıda öğrenci tarafından işaretlendiğini göstermektedir. Öğrenciler, en çok "komik, eğlenceli, dikkat çekici, heyecanlı, merak öğesi güçlü, düzeylerine uygun, anlamlarını bildikleri sözcüklerle yapılandırılmış, macera, duygusal ve düşsel öğeleri içeren, ders ve öğüt veren, iletileri açık" metinleri beğenirken; bilmedikleri sözcüklerin fazla olduğu, iletileri örtük, yazınsal söylemli metinleri ise beğenmeme nedeni olarak belirtmişlerdir. Öğrencilerin yazınsal niteliği yüksek metinleri beğenmemeleri, bu tür metinleri okuyup anlayamamalarına ve onların anlam dünyasına kendi çabalarıyla ulaşma becerilerini kazanamamalarına bağlanabilir.
A review of literature revealed a scarcity in research relating to the opinions held by students regarding Turkish language course books. However, having an understanding of students' opinions regarding the written passages within their course books is necessary and important in order to be aware of the types and qualities of passages students prefer. The primary focus of this study is to investigate middle school students' opinions regarding written passages they encounter in Turkish language course books. The participants for this study were 232 sixth, seventh, and eighth grade middle school students in the Republic of Turkey during the 2013-14 academic school year. This was a qualitative study utilizing a "case study" design and students' opinions were obtained via two open-ended questions. The first question queried students regarding their opinions and the second question asked students to provide the reasoning for their opinions. Collected data was analysed via content analysis and results revealed students in general did not like the passages. Even the most liked passage was only chosen by a few students. Passages which students preferred most were considered to be funny; entertaining; interesting; exciting; with curious elements; appropriate to their level; written with familiar vocabulary; including adventure, emotional and imaginative elements; providing lessons and recommendations; and openly delivering messages. Conversely, students did not like passages which had many unfamiliar words,or ones that contained hidden messages, or ones written in a high-quality literary manner. The reason for students not preferring the higher-quality literary works might be their difficulty in understanding the texts.