Uluslararası Dergilerde Yayımlanan Eğitim Araştırmalarının Normallik Varsayımları Açısından İncelenmesi


Creative Commons License

Demir E., Saatçioğlu Ö., İmrol F.

Current Research in Education, cilt.2, sa.3, ss.130-148, 2016 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmanın amacı; istatistiksel analiz süreçleri içeren eğitim araştırmalarında normallik varsayımlarının, kullanılacak istatistiksel yöntemin belirlenmesinde ve uygulanmasında dikkate alınıp alınmadığının, bu varsayımların hangi yöntem ve tekniklerle test edildiğinin ve bu değerlendirmelere bağlı olarak kullanılacak istatistiksel yönteme yönelik ne tür kararlar verildiğinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden elverişlilik/uygunluk örneklemesine göre belirlenen uluslararası hakemli 5 dergide, 2013-2015 yılları arasında yayımlanan toplam 788 makale incelenmiştir. Temel araştırma türünde betimsel bir araştırma olarak yürütülen bu araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen bir makale inceleme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde sıklık ve yüzde hesaplamaları ile kontenjans dağılımlarına yönelik χ2 bağımsızlık testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre incelenen makalelerin 340’ında normallik varsayımının test edilmesi gerektiği, bu 340 araştırmanın 133’ünde normallik varsayımının test edildiği, fakat bu 133 araştırmanın 40’ında normallik varsayımının hangi yöntem ve tekniklerle test edildiğine yönelik herhangi bir açıklama yapılmadığı görülmüştür. Normallik varsayımının test edilmesinde sırasıyla betimsel yöntemler, grafiksel yöntemler ve hipotez testleri en sık kullanılan yöntemlerdir. Hipotez testleri içerisinde en sık kullanılanlar sırasıyla Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk testleridir. Normallik varsayımının test edilmesine bağlı olarak verilen kararlar içerisinde normallik varsayımının sağlanması durumunda parametrik yöntem ve tekniklerin kullanılması en sık gözlenen karar olmuştur. Diğer taraftan normallik varsayımı sağlanmamasına rağmen parametrik yöntem kullanılan araştırmalar da belirlenmiştir. Bu çalışma sonucunda normallik varsayımının test edilmesi gereken eğitim araştırmalarında, normallik varsayımlarının test edilmesi ve buna bağlı olarak kullanılacak istatistiksel yöntem ve tekniklere karar verilmesi açısından önemli eksiklikler ve hatalar bulunabildiği görülmüştür.

The aim of this study was to examine whether or not the normality assumptions were taken into consideration in defining which statistical methods to use in educational research articles that include statistical analysing procedures; and whether or not these assumptions were taken into account also in the application process; which methods and techniques were used towards the testing of these normality assumptions based on the evaluations on the assumptions; and finally the investigation of what kind of decisions were given in the selection of the appropriate statistical technique. In order to achieve this aim, 788 articles published from 2013 to 2015 in 5 peer-reviewed international journals which are selected according to convenience sampling, one of the non-random sampling methods, are examined. This study was carried out as a descriptive research. An article review form, developed by the researchers, was used as a data collection tool. Frequency and percentage calculations and χ2 independence test for contingency distributions were used for the analysis of the data. According to findings, it was revealed that in 340 articles normality assumption had to be tested and in 133 out of 340 normality assumption were tested and in 40 out of 133 researchers did not report how normality assumption was tested. Descriptive, graphical and hypothesis tests respectively were the most common methods in testing normality assumption. The most common hypothesis tests were Kolmogorov-Smirnov and Shapiro-Wilk, respectively. Most common decision based on normality assumption testing was to use parametric tests on the assurance of normality assumption when normality assumption was a pre-existing condition. On the other hand, there are studies that didn’t meet the normality assumption yet still used parametric tests. As a result of this study, there were serious deficiencies and errors both in the testing of normality assumptions and decision-making related to the statistical methods and techniques to be used in the educational research that the normality assumption needs to be tested.