Eleştirel Fiziki Coğrafya: Deprem Fiziki Coğrafyanın Nesi Olur? Neyi Olmalıdır?


Creative Commons License

Öksüz M.

Strata - İlişkisel Sosyal Bilimler Dergisi, sa.14, ss.9-32, 2023 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2023
  • Dergi Adı: Strata - İlişkisel Sosyal Bilimler Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.9-32
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

 Eleştirel Fiziki Coğrafya son zamanlarda Anglo-Sakson dünyasında gelişmekte olan bir alandır. Bu entelektüel projenin ortaya çıkması Fiziki Coğrafyaya yönelik konuların giderek daha fazla iktidar ilişkilerinin olduğu alana dahil olması ve eleştirel olabilen Fiziki Coğrafyanın sosyal adaleti sağlamaya katkı yapabileceği ile ilgilidir. Epistemolojik olarak Eleştirel Fiziki Coğrafya bilginin nasıl inşa edildiğine, nasıl araştırıldığına ve tüm bunların tarihsel kökenlerine odaklanır. Bu perspektifle saha çalışmalarında görülenler sadece fen bilimlerine dayanılarak açıklanamaz. Buradaki temel mesele Fiziki Coğrafyaya ilişkin konuların iktidar, sömürü, madunluk ilişkileriyle ele alınmasıdır. Bu amaçla bu çalışmada deprem bağlamında Eleştirel Fiziki Coğrafyanın Türkiye' de mümkün olup olamadığına odaklanıyorum. İlk olarak Eleştirel Fiziki Coğrafyanın ne olduğunu açıklıyorum. İkinci olarak eleştirel olmayan Fiziki Coğrafyanın depreme ilişkin akademik üretimlerini eleştirel bir şekilde ele alıyorum. Bu bölümün veri kaynaklarını coğrafya disiplini içerisinde üretilmiş ve coğrafya dergilerinde yayınlanmış makale ve tezler oluşturmaktadır. Üçüncü olarak coğrafya disiplini tarihi içinden eleştirel bakışın mümkün olup olmadığını sorguluyorum. Son olarak çalışmayı sonuç ve tartışma bölümü ile sona erdiriyorum. Sonuç olarak deprem özelinde Türkiye' de Eleştirel Fiziki Coğrafya henüz gelişmiş bir alan değildir. Eleştirel olmaya yönelik birçok engel bulunmaktadır; eleştirel düşüncenin ulus-devlet sınırlarında filtre edilmesi, yeni gelenin eskiye yeninin aleyhine entegre edilmesi, eleştirel düşüncenin pratik edilmesi disiplin içinde çekişmelere ve tahakküme sebep olması.