2. International Digital Game Congress, Ankara, Türkiye, 2 - 05 Aralık 2024
ÖZET
Giriş: Dijital dünyanın etkisiyle oyunlar, video oyunları biçiminde hayatımıza girmiştir. Bu araştırma, çocukların video oynama alışkanlıkları ile ebeveynlerin video oyunu oynama alışkanlıkları arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlamaktadır.
Yöntem: Araştırmaya Ekim-Kasım 2024 tarihleri arasında Ankara Üniversitesi ve Başkent Üniversitesi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları polikliniğine başvuran çocuklar ve ebeveynleri dahil edilmiştir. Ebeveynlerin sosyodemografik verileri ve oyun alışkanlıkları kaydedilmiştir. İstatistiksel analizler için SPSS v25.0 yazılımı kullanılmıştır.
Sonuçlar: Araştırmaya toplam 85 çocuk ve aileleri katılmıştır. Çocukların ortalama yaşı 10,6 ± 3,6 olup, %87,1’i video oyunu oynamaktadır. Hafta içi ortalama oyun süreleri 61,5 ± 30 dakika, hafta sonu ise 120,5 ± 100 dakikadır. Çocukların en sık oynadığı oyunların Brawl Stars ( n=19, %25) ve Minecraft olduğu ( n=7, %12) görülmüştür. Ebeveynlerin %28,2’si dijital oyun oynamaktadır. Lisans ve üstü eğitime sahip ebeveynlerin çocuklarının %91’i video oyunu oynarken, lise ve altı eğitim alan ebeveynlerin %33,1’i oyun oynamaktadır (p<0,001). Ebeveynlerin gelir durumu ve medeni hali ile çocukların oyun oynaması arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır (p>0,05). Ayrıca, lise ve altı eğitim düzeyine sahip ebeveynlerin %50’si çocuklarının kiminle oyun oynadığını bilmemekteyken, lisans ve üstü düzeyde bu oran %0’dır (p<0,001).
Sonuç: Araştırma, çocukların video oyun alışkanlıklarının ebeveynlerin eğitim düzeyi ile ilişkili olduğunu ve eğitim seviyesi yüksek ebeveynlerin çocuklarının oyun alışkanlıklarını daha iyi takip ettiğini ortaya koymaktadır. Bu alanda daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır.
Anahtar kelimeler: Çocuk, video oyun, ebeveyn.