VII. ULUSLARARASI YENI MEDYA KONFERANSI: DIJITAL İÇERIK ÜRETIMINDEN TÜKETIMINE MEDYA VE TOPLUMSAL DÖNÜŞÜM, İstanbul, Türkiye, 10 - 11 Ekim 2024, cilt.1, sa.76780, ss.205-206, (Özet Bildiri)
Sosyal medya platformlarında kullanılan algoritmaların toplumsal cinsiyet temsillerini nasıl şekillendirdiğini ve bu algoritmaların cinsiyet eşitliği üzerindeki etkilerinin incelenmesinin oldukça önemli olduğu düşünülmektedir. Özellikle, algoritmaların kadınlar üzerindeki dışlayıcı pratikleri nasıl yeniden ürettiği ve bu kadınların dijital ortamda nasıl temsil edildiği analiz edilecektir. Çalışmada, sosyal medya algoritmalarının toplumsal cinsiyet temsilleri üzerindeki doğrudan ve dolaylı etkileri incelenerek, algoritmaların cinsiyetçi önyargıları nasıl güçlendirebileceği ve toplumsal cinsiyet eşitliğine nasıl zarar verebileceği ortaya konulacaktır. Aynı zamanda, dijital platformların içerik yayılımında ve görünürlük algoritmalarında toplumsal cinsiyet eşitliği açısından daha kapsayıcı politikalar geliştirebilmesi için önerilerde bulunulacaktır. Bu çalışma, sosyal medya platformlarında kullanılan algoritmaların toplumsal cinsiyet temsillerinde eşitsizliklere neden olduğu hipotezine dayanmaktadır. Bu algoritmaların, mevcut cinsiyetçi önyargıları pekiştirerek kadınların görünürlüğünü azalttığı ve geleneksel toplumsal cinsiyet rollerini güçlendiren içerikleri öne çıkardığı varsayılmaktadır. Çalışma kapsamında, sosyal medya platformlarının algoritmalarının nasıl işlediği ve içerik önerme sistemlerinin nasıl yapılandırıldığı incelenecek; ayrıca, bu platformlarda cinsiyet temsili üzerine içerik analizleri yapılacaktır. Belirli platformlarda (Instagram, Twitter, TikTok vb.) farklı cinsiyet kimliklerine ait bireylerin görünürlüğü ve popüler içerikler analiz edilecektir. Ayrıca, bu platformlardaki cinsiyetçi dışlayıcı pratikler üzerine nitel veriler toplanacaktır. Bu çalışmayla, sosyal medya platformlarında cinsiyet eşitliği adına daha kapsayıcı ve adil algoritmaların geliştirilmesine katkıda bulunmaktır.