Human Papilloma Virüs Enfeksiyonu ve Aşılarına İlişkin Verilen Eğitimin Bilgi ve Sağlık İnançları Üzerine Etkisi


ÖZER E., Şen Y. Ç., Guvenc G., Kok G., Ucar A. K.

Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, cilt.14, sa.2, ss.689-700, 2025 (TRDizin) identifier

Özet

Bu araştırmada, sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu birinci sınıf öğrencilerine human papilloma virüs enfeksiyonu ve aşılarına ilişkin verilen eğitimin bilgi ve sağlık inançları üzerine etkinliğinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Son test ölçümlü randomize kontrollü olarak tasarlanan çalışmanın evreni 660 sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu birinci sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Programlar arasından basit rastgele randomizasyon yöntemi kullanılarak müdahale ve kontrol grubu seçilmiştir. Araştırma verileri anket formu, Human Papilloma Virüs (HPV) Bilgi Skalası, Human Papilloma Virüs Enfeksiyonu ve Aşılamasına ilişkin Sağlık İnanç Modeli Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Öğrencilerin HPV aşısı yaptırma durumlarına bakıldığında; müdahale grubu %90, kontrol grubunun %96,1 olduğu, HPV ile ilgili bilgi durumlarına bakıldığında; HPV Bilgi Skalasına göre müdahale grubunda eğitim sonrası alınan puan 5,84 ± 1,50 iken, kontrol grubunda ise eğitim almayan grubun HPV Bilgi Skalası puanı 2,96 ± 2,41 bulunmuştur (p<0,001). Kontrol grubunun HPV enfeksiyonu ve aşılamasına ilişkin sağlık inanç modeli ile müdahale grubunun eğitim sonrası HPV enfeksiyonu ve aşılamasına ilişkin sağlık inanç modeli puanlarının karşılaştırılmasına bakıldığında Yarar Algısı, Duyarlılık Algısı, Ciddiyet Algısı (p<0,001) iken, Engel Algısı (p= 0,625) olarak elde edilmiştir. HPV eğitimi müdahalelerinin HPV enfeksiyonu ile ilgili bilginin artması, aşılanmanın önerilmesi ve aşılanma niyetinin artmasına katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır.
In this study, it was aimed to evaluate the effectiveness of the education given to first-year students of vocational school of health services on human papillomavirus infection and vaccines on knowledge and health beliefs. The population of the study, which was designed as a randomized controlled study with post-test measurement, consisted of 660 first-year students of the vocational school of health services. The intervention and control groups were selected using simple random randomization method among the programs. Data were collected using a questionnaire form, the Human Papilloma Virus (HPV) Information Scale, and the Health Belief Model Scale on Human Papilloma Virus Infection and Vaccination. When the HPV vaccination status of the students was examined; the intervention group was 90% and the control group was 96.1%, and when their knowledge about HPV was examined; according to the HPV Knowledge Scale, the score obtained after the training in the intervention group was 5.84 ± 1.50, while the HPV Knowledge Scale score of the group that did not receive training in the control group was 2.96 ± 2.41 (p<0.001). When the health belief model scores of the control group regarding HPV infection and vaccination were compared with the health belief model scores of the intervention group regarding HPV infection and vaccination after the training, Perception of Benefit, Perception of Sensitivity, Perception of Seriousness (p<0.001), while Perception of Obstacle (p= 0.625) was obtained. It was concluded that HPV education interventions contributed to increased knowledge about HPV infection, recommendation of vaccination, and increased vaccination intention.