13th INTERNATIONAL CONGRESS ON NEW TRENDS IN EDUCATION, Aydın, Türkiye, 12 - 14 Mayıs 2022, ss.66-67
Sosyal yeterlilik, çocukların çeşitli ortamlardaki işlevlerinin temel göstergelerinden biri olup, erken
çocukluk yıllarında dikkat edilmesi gereken temel beceriler dizisidir. Sosyal yeterlilik, toplumun bir
üyesi olmanın yanı sıra çeşitli sosyal ilişkilere ve durumlara sosyal ve duygusal uyum için gerekli olan
beceri ve uyum yeteneği anlamına gelir. Bu çalışmanın amacı 5-6 yaş çocuklarının sosyal ve duygusal
yeterliliklerini cinsiyete göre incelemektir. Araştırmaya dâhil edilen 609 çocuğun 276’sı (%45,3) kız,
333’ü (%54,7) ise erkektir. Araştırmanın verileri, her bir çocuk için WALLY Sosyal Problem Çözme
Ölçeği (Kayılı & Arı, 2015), Sosyal Duygusal Beceriler ve Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği – SEARS (Gülay
Ogelman vd., 2021), beş-altı yaş çocukları için Ego Sağlamlığı Ölçeği Öğretmen Formu (Önder & Gülay
2011) ve araştırmacılar tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu aracılığıyla toplanmıştır. Öğretmenler
araştırmada yer alan çocukları en az sekiz aydır tanımaktadır. Verilerin dağılımının normalliğini test
etmek için basıklık (Kurtosis) ve çarpıklık (Skewness) değerleri incelenip dağılımın normal olduğu
belirlenmiştir. Basıklık değeri -.872 ile .441, çarpıklık değeri -1.196 ile -.152 arasında değişmektedir.
Veri analizi SPSS 20.0 programında İlişkisiz Gruplar için T Testi tekniği ile tamamlanmıştır. Araştırma
sonucunda; empati (p=.021, p.05), öz düzenleme (p=.000, p.05), sosyal yetkinlik (p=.011, p.05),
psikolojik dayanıklılık (p=.008, p.05), sosyal problem çözme (p=.003, p.05) ve toplam Sosyal
Duygusal Beceriler ve Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği (p=.003, p.05) puanlarında kızların lehine anlamlı
farklılık bulunmuştur. Duygu bilgisi alt boyunda (p=.134, p.05) istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık
olmadığı görülmüştür. Bulgular, çocukların sosyal ve duygusal yetkinliklerinin cinsiyete göre değişkenlik
gösterdiğini ortaya koymaktadır.