Küçük Çocuklarda Cinsiyete Göre Sosyal ve Duygusal Yeterlilik


Abanoz T., Gülay Ogelman H., Saraç S.

13th INTERNATIONAL CONGRESS ON NEW TRENDS IN EDUCATION, Aydın, Türkiye, 12 - 14 Mayıs 2022, ss.66-67

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Aydın
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.66-67
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sosyal yeterlilik, çocukların çeşitli ortamlardaki işlevlerinin temel göstergelerinden biri olup, erken çocukluk yıllarında dikkat edilmesi gereken temel beceriler dizisidir. Sosyal yeterlilik, toplumun bir üyesi olmanın yanı sıra çeşitli sosyal ilişkilere ve durumlara sosyal ve duygusal uyum için gerekli olan beceri ve uyum yeteneği anlamına gelir. Bu çalışmanın amacı 5-6 yaş çocuklarının sosyal ve duygusal yeterliliklerini cinsiyete göre incelemektir. Araştırmaya dâhil edilen 609 çocuğun 276’sı (%45,3) kız, 333’ü (%54,7) ise erkektir. Araştırmanın verileri, her bir çocuk için WALLY Sosyal Problem Çözme Ölçeği (Kayılı & Arı, 2015), Sosyal Duygusal Beceriler ve Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği – SEARS (Gülay Ogelman vd., 2021), beş-altı yaş çocukları için Ego Sağlamlığı Ölçeği Öğretmen Formu (Önder & Gülay 2011) ve araştırmacılar tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu aracılığıyla toplanmıştır. Öğretmenler araştırmada yer alan çocukları en az sekiz aydır tanımaktadır. Verilerin dağılımının normalliğini test etmek için basıklık (Kurtosis) ve çarpıklık (Skewness) değerleri incelenip dağılımın normal olduğu belirlenmiştir. Basıklık değeri -.872 ile .441, çarpıklık değeri -1.196 ile -.152 arasında değişmektedir. Veri analizi SPSS 20.0 programında İlişkisiz Gruplar için T Testi tekniği ile tamamlanmıştır. Araştırma sonucunda; empati (p=.021, p.05), öz düzenleme (p=.000, p.05), sosyal yetkinlik (p=.011, p.05), psikolojik dayanıklılık (p=.008, p.05), sosyal problem çözme (p=.003, p.05) ve toplam Sosyal Duygusal Beceriler ve Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği (p=.003, p.05) puanlarında kızların lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Duygu bilgisi alt boyunda (p=.134, p.05) istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı görülmüştür. Bulgular, çocukların sosyal ve duygusal yetkinliklerinin cinsiyete göre değişkenlik gösterdiğini ortaya koymaktadır.