Bilişim Hukuku Dergisi, cilt.1, sa.1, ss.113-146, 2019 (Hakemli Dergi)
The lack of effective legal remedies builds barriers before business to consumer (hereinafter B2C) electronic commerce. In this regard, online dispute resolution (hereinafter ODR) mechanisms remedy this need through offering alternative ways to craft a more reliable market by increasing the confidence of consumers to enter into cross-border electronic commerce. With this feature, ODR mechanisms accord Turkey valuable opportunities to attract more businesses and consumers. Particularly, within the ambit of arbitration, online arbitration may be more easily implemented in Turkey because the current arbitration regulations of the country satisfy the necessity international standards that are sought for efficient and efficacious arbitration procedure. There are, of course, some challenges to online arbitration, such as arbitrability, enforceability, and determining a lex arbitri. These issues mainly arise out of courts’ efforts to interpret laws in a way most favorable to consumers. As an initial step to promote online arbitration, arbitral institutions may incentivize this mechanism via their rules. Further, to broaden the scope of Turkish institutions’ availability to cross-border users, negotiations for Turkey’s accession to ODR plat- form provided within the European Union should be furthered.
Keywords: Online Dispute Resolution, Online Arbitration, Business to Consumer, Electronic Commerce, Cross-Border.
Öz
Tarafların başvurabilecekleri etkili hukuki yolun bulunmaması, iş- letmeden tüketiciye elektronik ticaretin gelişmesine engel olmaktadır. Çevrimiçi uyuşmazlık çözüm yolları tüketicilerin sınır ötesi elektronik ticarete olan güvenlerini artırarak daha güvenilir bir pazar oluşturmak adına seçenek sunmaktadır. Çevrimiçi uyuşmazlık çözüm yollarının benimsenmesi, dünyada en çok internet kullanıcısının olduğu ülkeler- den biri olan Türkiye’nin daha çok işletme ve tüketiciyi çekmesini sağ- layabilecektir. Diğer çevrimiçi uyuşmazlık çözüm yollarına kıyasla Türkiye’de çevrimiçi tahkimin uygulanması tahkim kanunlarının ulus- lararası standartlara uygun olması; diğer yöntemlerin benimsenmesini zorlaştıran kültürel ve teknolojik engellerin olması nedeniyle daha ko- lay olacaktır. Çevrimiçi tahkimin önünde de tahkime elverişlilik, tenfiz ve tahkim yerinin belirlenmesi gibi sorunlar bulunmaktadır. Bu sorun- lar mahkemelerin kanunları tüketici yararına yorumlamaya çalışmala- rından kaynaklanmaktadır. Çevrimiçi tahkim, tüketici yanlısı bir yön- tem olduğundan Türk mahkemelerinin yorumlarını ve bakış açılarını değiştirmelerini gerektirmektedir. Bu uyuşmazlık çözüm yöntemini teşvik etmek için tahkim kuruluşları kendi kuralları uyarınca çevrimiçi tahkimi destekleyebilirler. Sınır ötesinde bulunan tüketicilerin bu ku- rumlara erişimini artırmak için Türkiye’nin Avrupa Birliği’nin sağladı- ğı çevrimiçi uyuşmazlık çözüm platformuna katılımını sağlamak yö- nünde müzakerelerin ilerletilmesi gerekmektedir.
Anahtar Kelimeler: Çevrimiçi Uyuşmazlık Çözüm Yöntemleri, Çevrimiçi Tahkim, İşletmeden Tüketiciye, Elektronik Ticaret, Sınır Ötesi.