Bricks and Clicks: Online Dispute Resolution Mechanisms and Implementation of Online Arbitration in Turkey For Cross-Border Business to Consumer E-Commerce Disputes


Creative Commons License

Kadıoğlu Kumtepe C. Ç.

Bilişim Hukuku Dergisi, cilt.1, sa.1, ss.113-146, 2019 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 1 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: Bilişim Hukuku Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.113-146
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

The lack of effective legal remedies builds barriers before business to consumer (hereinafter B2C) electronic commerce. In this regard, online dispute resolution (hereinafter ODR) mechanisms remedy this need through offering alternative ways to craft a more reliable market by increasing the confidence of consumers to enter into cross-border electronic commerce. With this feature, ODR mechanisms accord Turkey valuable opportunities to attract more businesses and consumers. Particularly, within the ambit of arbitration, online arbitration may be more easily implemented in Turkey because the current arbitration regulations of the country satisfy the necessity international standards that are sought for efficient and efficacious arbitration procedure. There are, of course, some challenges to online arbitration, such as arbitrability, enforceability, and determining a lex arbitri. These issues mainly arise out of courts’ efforts to interpret laws in a way most favorable to consumers. As an initial step to promote online arbitration, arbitral institutions may incentivize this mechanism via their rules. Further, to broaden the scope of Turkish institutions’ availability to cross-border users, negotiations for Turkey’s accession to ODR plat- form provided within the European Union should be furthered.

Keywords: Online Dispute Resolution, Online Arbitration, Business to Consumer, Electronic Commerce, Cross-Border.

Öz

Tarafların bavurabilecekleri etkili hukuki yolun bulunmaması, i- letmeden tüketiciye elektronik ticaretin gelimesine engel olmaktadır. Çevrimiçi uyumazlık çözüm yolları tüketicilerin sınır ötesi elektronik ticarete olan güvenlerini artırarak daha güvenilir bir pazar oluturmak adına seçenek sunmaktadır. Çevrimiçi uyumazlık çözüm yollarının benimsenmesi, dünyada en çok internet kullanıcısının olduu ülkeler- den biri olan Türkiye’nin daha çok iletme ve tüketiciyi çekmesini sa- layabilecektir. Dier çevrimiçi uyumazlık çözüm yollarına kıyasla Türkiye’de çevrimiçi tahkimin uygulanması tahkim kanunlarının ulus- lararası standartlara uygun olması; dier yöntemlerin benimsenmesini zorlatıran kültürel ve teknolojik engellerin olması nedeniyle daha ko- lay olacaktır. Çevrimiçi tahkimin önünde de tahkime elverililik, tenfiz ve tahkim yerinin belirlenmesi gibi sorunlar bulunmaktadır. Bu sorun- lar mahkemelerin kanunları tüketici yararına yorumlamaya çalımala- rından kaynaklanmaktadır. Çevrimiçi tahkim, tüketici yanlısı bir yön- tem olduundan Türk mahkemelerinin yorumlarını ve bakış açılarını deitirmelerini gerektirmektedir. Bu uyumazlık çözüm yöntemini tevik etmek için tahkim kuruluları kendi kuralları uyarınca çevrimiçi tahkimi destekleyebilirler. Sınır ötesinde bulunan tüketicilerin bu ku- rumlara eriimini artırmak için Türkiye’nin Avrupa Birlii’nin saladıı çevrimiçi uyumazlık çözüm platformuna katılımını salamak yö- nünde müzakerelerin ilerletilmesi gerekmektedir.

Anahtar Kelimeler: Çevrimiçi Uyumazlık Çözüm Yöntemleri, Çevrimiçi Tahkim, İşletmeden Tüketiciye, Elektronik Ticaret, Sınır Ötesi.