CoviDrama: Dramanın dijitalleşmesi ve Çağdaş Drama Derneği deneyimi


Metinnam İ., Karaosmanoğlu G.

INMECS21 1. Uluslararası Medya ve Kültürel Çalışmalar Konferansı,, Gaziantep, Türkiye, 6 - 07 Eylül 2021, ss.74

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Gaziantep
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.74
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

COVİDRAMA: DRAMANIN DİJİTALLEŞMESİ VE ÇAĞDAŞ DRAMA DERNEĞİ DENEYİMİ Öğr. Gör. / Lecturer İhsan Metinnam - Öğr. Gör. Dr. / Lecturer PhD. Gökhan Karaosmanoğlu Ankara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi Bir konuyu canlandırmaya yönelik olarak gerçekleşen bir sanat formu, sanat eğitimi yöntemi ve disiplini olan drama, tıpkı tiyatroda, performans sanatlarında olduğu gibi doğası gereği insanların fiziksel bir mekanda, gerçek bir temasta bulunabilecekleri koşullarda bir araya gelmesini gerektirir. COVID-19 öncesinde, sözü edilen gerekliliklerden kaynaklı olarak dramanın uzaktan yapılabilirliğine ilişkin tutumun yaygın biçimde olumsuz olduğu söylenebilir. COVID-19’la beraber drama için de dijitalleşme bir zorunluluk haline gelmiştir. COVID-19 öncesinde drama ve teknoloji ilişkisi; projeksiyon, müzik çalar, video, kamera gibi araçların drama sürecini etkili kılıp kılmayacağı üzerine odaklanan tartışmalardan oluşmaktadır. Diğer bir deyişle, teknoloji, dramanın eğitsel ve estetik açıdan daha etkili olabilmesi amacıyla işe koşulacak yardımcı bir bileşen olarak görülmektedir. Dramanın uzaktan yapılabilirliği ise doğrudan reddedilen bir görüştür. Salgın koşulları yeni normalin dinamiklerine uyum sağlama süreçlerini beraberinde getirmiştir. Türkiye’de yeni normale uyum sağlamak için en hızlı tepki veren alanlardan biri drama, kurumlardan biri Çağdaş Drama Derneğidir (ÇDD). Drama eğitmeni yetiştirmeyi amaçlayan ÇDD, ilk olarak eğitmenlik programının son aşaması olan bitirme projesini çevrimiçi ortama uyarlamıştır. İkinci olarak drama eğitmenliği programını çevrimiçi ortamda uygulamaya başlamış; farklı aşamalardan oluşan programdaki oyunlar, fiziksel etkinlikler ve canlandırma süreci çevrimiçi ortama uyarlanmıştır. ÇDD bünyesinde düzenlenen “Drama Günleri, “Konulu Atölyeler” gibi gelenekselleşmiş etkinlikler dijital ortama uyarlanmış, Covid-19 süreci drama derslerinin uzaktan verilebilmesi için dijital ortamın etkin kullanıldığı bir araştırma ve eğitim birikimine dönüşmüştür. Türkiye’nin bu çabaları drama eğitimi alanındaki en büyük oluşum IDEA’nın (International Drama/Theatre and Education Association) dikkatini çekmiş, dünyanın farklı ülkelerinden uzmanların katıldığı çevrimiçi bir seminerde bu birikimler paylaşılmıştır. Bu çalışmanın amacı, drama alanındaki dijitalleşme deneyimini Çağdaş Drama Derneği’nin çalışmaları odağında aktarmaktır. Bu çalışmada temel nitel araştırma kullanılmış, çalışmanın verileri doküman incelemesi yoluyla toplanarak betimsel olarak çözümlenmiştir. Bu yolla, bir sanat eğitimi disiplini ve yöntemi olan dramanın dijitalleşme sürecine ilişkin deneyimin betimlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma sonunda, dramanın dijitalleşmesine ilişkin alanda çalışan eğitimcilere, araştırmacılara ve sanatçılara çeşitli öneriler sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Yaratıcı drama, CoviDrama, COVID-19, Çağdaş Drama Derneği, Sanat Eğitimi