Tarım Makinaları Bilimi Dergisi (Journal of Agricultural Machinery Science), cilt.11, sa.2, ss.97-104, 2015 (Hakemli Dergi)
Özet: Bu çalışmanın amacı, traktörlerde ön, arka ek ağırlıkların ve tahrik tipinin çeki gücü, çeki kuvveti
ve yakıt tüketimi gibi bazı traktör karakteristiklerine etkisini belirlemektir. Bu çalışmada, materyal olarak
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Tarım Alet ve Makine Test Merkezi Müdürlüğü çeki gücü deney pisti,
çeki deney aracı ve kuyruk mili gücü 31.7 kW olan iki ve dört tekeri de tahrik edilebilen standart bir
traktör kullanılmıştır. Denemelerde traktörün iki tekerleği tahrikli (2 WD) ve 4 tekerleği tahrikli (4 WD)
durumda, önüne 360 kg arkasına da 460 kg ek ağırlık yerleştirilerek veya traktör ek ağırlıksız olarak
yapılmıştır. Ayrıca traktörde sadece önde 360 kg ek ağırlık varken de denenmiştir. Çeki performansının
belirlenmesinde OECD Standart Kod 2’ye uygun olarak test edilen bu traktörün her bir vites kademesi için
çeki gücü (kW), çeki kuvveti (kN), teorik ve ölçülen hız (km/h), PTO devri (min-1), motor devri (min-1 ),
saatlik yakıt tüketimi (L/h ve kg/h), özgül yakıt tüketimi (g/kWh) ve özgül enerji (kWh/L) belirlenmiştir.
Araştırma sonucunda 4 tekerleği tahrikli (4 WD) traktörlerin iki tekerleği tahrikli (2 WD) traktörlere göre
daha olumlu sonuç verdiği, hızlı vites kademelerinde farkın ortadan kalktığı, traktörün önüne ve arkasına
takılan ek ağırlıkların çeki performansını artırdığı, traktörün sadece öne takılan ek ağırlıkların, iki tekerleği
tahrikli (2 WD) konumunda çeki performansını düşürdüğü gözlemlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: Traktör, çeki gücü performansı, ek ağırlıklar, 2 WD ve 4 WD, OECD kod2
The Effect of Drive Type and Ballast Masses on Some Characteristics of Tractor
Abstract: The purpose of this study is to determine the effect of ballast mass and drive type on some
tractor characteristics such as drawbar power, drawbar pull and fuel consumption. In this study,
Ministry of Food, Agriculture and Livestock Agricultural Machinery and Equipment Test Center's drawbar
test track, drawbar load-car and standart tractor driven two and four wheel drive and with 31.7 kW pto
power was used as material. Tests were conducted on two wheel drive tractors (2WD mode) or 4 wheel
drive (4WD mode) positions and fitted with 360 kg ballast masses in front, 460 kg ballast masses in rear
and unballanced tractor. In addition tractor was tested only 360 kg ballast masses fitted in front. For
determining the drawbar performance, available power for each gear and range (kW), drawbar pull
force (kN), the theoretic and measured speed (km / h), PTO speed (min-1), engine speed (min-1), hourly
fuel consumption (L / h or kg / h), specific fuel consumption (L/kWh or g/kWh) and specific energy (kWh
/ L) were measured according to the OECD Code 2. According to research results 4 wheel drive (4WD
mode) tractor gave better results than the 2 wheel drive (2WD mode), There is no differences between
4WD and 2 WD at high speeds. The ballast masses fitted with front and rear of tractor increased
drawbar performance. The ballast masses fitted with front of 2 WD tractor dcreased the drawbar
performance.
Keywords: Tractor, drawbar power performance, ballast masses, 2WD and 4WD, OECD code 2