Tahrik Tipinin ve Ek Ağırlıkların Traktörün Bazı Karakteristiklerine Etkisi


Creative Commons License

Burcu H., Güner M.

Tarım Makinaları Bilimi Dergisi (Journal of Agricultural Machinery Science), cilt.11, sa.2, ss.97-104, 2015 (Hakemli Dergi)

Özet

Özet: Bu çalışmanın amacı, traktörlerde ön, arka ek ağırlıkların ve tahrik tipinin çeki gücü, çeki kuvveti ve yakıt tüketimi gibi bazı traktör karakteristiklerine etkisini belirlemektir. Bu çalışmada, materyal olarak Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Tarım Alet ve Makine Test Merkezi Müdürlüğü çeki gücü deney pisti, çeki deney aracı ve kuyruk mili gücü 31.7 kW olan iki ve dört tekeri de tahrik edilebilen standart bir traktör kullanılmıştır. Denemelerde traktörün iki tekerleği tahrikli (2 WD) ve 4 tekerleği tahrikli (4 WD) durumda, önüne 360 kg arkasına da 460 kg ek ağırlık yerleştirilerek veya traktör ek ağırlıksız olarak yapılmıştır. Ayrıca traktörde sadece önde 360 kg ek ağırlık varken de denenmiştir. Çeki performansının belirlenmesinde OECD Standart Kod 2’ye uygun olarak test edilen bu traktörün her bir vites kademesi için çeki gücü (kW), çeki kuvveti (kN), teorik ve ölçülen hız (km/h), PTO devri (min-1), motor devri (min-1 ), saatlik yakıt tüketimi (L/h ve kg/h), özgül yakıt tüketimi (g/kWh) ve özgül enerji (kWh/L) belirlenmiştir. Araştırma sonucunda 4 tekerleği tahrikli (4 WD) traktörlerin iki tekerleği tahrikli (2 WD) traktörlere göre daha olumlu sonuç verdiği, hızlı vites kademelerinde farkın ortadan kalktığı, traktörün önüne ve arkasına takılan ek ağırlıkların çeki performansını artırdığı, traktörün sadece öne takılan ek ağırlıkların, iki tekerleği tahrikli (2 WD) konumunda çeki performansını düşürdüğü gözlemlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Traktör, çeki gücü performansı, ek ağırlıklar, 2 WD ve 4 WD, OECD kod2

The Effect of Drive Type and Ballast Masses on Some Characteristics of Tractor Abstract: The purpose of this study is to determine the effect of ballast mass and drive type on some tractor characteristics such as drawbar power, drawbar pull and fuel consumption. In this study, Ministry of Food, Agriculture and Livestock Agricultural Machinery and Equipment Test Center's drawbar test track, drawbar load-car and standart tractor driven two and four wheel drive and with 31.7 kW pto power was used as material. Tests were conducted on two wheel drive tractors (2WD mode) or 4 wheel drive (4WD mode) positions and fitted with 360 kg ballast masses in front, 460 kg ballast masses in rear and unballanced tractor. In addition tractor was tested only 360 kg ballast masses fitted in front. For determining the drawbar performance, available power for each gear and range (kW), drawbar pull force (kN), the theoretic and measured speed (km / h), PTO speed (min-1), engine speed (min-1), hourly fuel consumption (L / h or kg / h), specific fuel consumption (L/kWh or g/kWh) and specific energy (kWh / L) were measured according to the OECD Code 2. According to research results 4 wheel drive (4WD mode) tractor gave better results than the 2 wheel drive (2WD mode), There is no differences between 4WD and 2 WD at high speeds. The ballast masses fitted with front and rear of tractor increased drawbar performance. The ballast masses fitted with front of 2 WD tractor dcreased the drawbar performance. Keywords: Tractor, drawbar power performance, ballast masses, 2WD and 4WD, OECD code 2