SÜRDÜRÜLEBILIR KALKINMA YOLUNDA YÜKSEKÖĞRETIM KURUMLARININ ROLÜ, Esra Bayhantopçu,Çiğdem Gürsoy, Editör, Meteksan (Beta), İstanbul, ss.377-400, 2025
Sürdürülebilirlik bütün gezegeni kapsayan çok temel bir etik değer olarak görülmelidir. Etik, belli durum, olay, eylem ya da kararlar hakkında, evrensel değer, ilke ve kurallar çerçevesinde bilinçli değerlendirmeler yapma sürecidir. İnsanın ötekini düşünerek yaşamayı öğrenmesi, hayatta kalmasını ve uygarlıklar yaratmasını sağlamıştır. Akıl ve vicdan sahibi rasyonel bir varlık olarak insan, uzayı da içine alan tüm kozmosistemi düşünerek davranma sorumluluğuna sahiptir. Eğitim, insanın ve insanlığın yücelmesini amaçlayan bir kamu hizmeti olarak en temel insan haklarından biridir. Eğitime erişim hakkı ise Birleşmiş Milletler tarafından belirlenen sürdürülebilirliğin 17 temel amacından biridir. Bu kapsamda sürdürülebilir bir dünya için yükseköğretim sistemi ve üniversitelerin araştırma, eğitimöğretim ve topluma hizmet boyutlarında etik değerlere uygun bir sürdürülebilirlik yaklaşımını benimsemesi ve uygulaması beklenmektedir. Üniversitelerde sürdürülebilirlik faaliyetleri kampüsleri yeşillendirmenin ötesinde, eğitim müfredatına, politikalara ve programlara dahil edilmesi gereken çok boyutlu bir konudur. Dünya çapında pek çok üniversite, yükseköğretim alanında uluslararası anlaşma ve sözleşmeleri imzalayarak sürdürülebilirliği bir misyon olarak benimsemişlerdir. Üniversitelerin gelecek nesillere yaşanabilir ve gelişen bir dünya bırakmak için mevcut nesilleri sürdürülebilirlik alanında eğiterek, sorumluluk alabilen donanımlı kişiler olarak yetiştirmesi geleceğin sorunlarının çözülebilmesi açısından çok önemlidir. Üniversitelerde sürdürülebilirlik konusunda yapılacak araştırmalar desteklenmeli ve bu araştırmalarda bilim ve araştırma etiğine uygun bir süreç izlenmelidir. Ayrıca sürdürülebilirlik konusu bütün eğitim programlarında müfredata eklenmeli ve yükseköğretim kurumları öğrencilerin eğitim haklarına erişimi kolaylaştıracak düzenlemeler yaparak, öğrenci dostu bir öğrenme çevresi yaratmalıdır. Diğer yandan sürdürülebilir bir yaşam için sosyal sorumluluk çalışmaları ile topluma katkı sunmak ve etik farkındalık yaratılması üniversitelerin politika ve stratejilerinin ayrılmaz bir parçası olmalıdır.
Sustainability should be seen as a fundamental ethical value that covers the entire planet. Ethics is the process of making conscious evaluations about certain situations, events, actions or decisions within the framework of universal values, principles and rules. Learning to live by considering the other has enabled humans to survive and create civilizations. As a rational being with reason and conscience, human beings have the responsibility to act by considering the entire cosmosystem, including space, in their actions and decisions. The right to access education is one of the most fundamental human rights and one of the 17 key goals of sustainability identified by the United Nations. In this context, for a sustainable world, the higher education system and universities are expected to adopt and implement a sustainability approach in accordance with ethical values in the dimensions of research, education, and service to society. Sustainability activities in universities are a multidimensional issue that should be included in educational curricula, policies and programs, beyond greening campuses. Many universities around the world have adopted sustainability as a mission by signing international agreements. In order to leave a livable and developing world for future generations, it is very important for universities to educate current generations in the field of sustainability and to raise them as well-equipped individuals who can take responsibility in order to solve the problems of the future. All universities should support research on sustainability and follow a process in accordance with science and research ethics. In addition, sustainability should be included in the curriculum of all education programs and higher education institutions should create a student-friendly learning environment by making arrangements to facilitate access to students' educational rights. On the other hand, contributing to society through social responsibility activities for a sustainable life and raising ethical awareness should be an integral part of the policies and strategies of universities.