Sosyal Bilgiler Eğitiminde Teknoloji Kullanımına Yönelik Yapılan Araştırmaların İncelenmesi


Ayantaş T.

Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt.25, sa.3, ss.859-890, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 25 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi
  • Sayfa Sayıları: ss.859-890
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Sosyal bilgilerin doğasından kaynaklanan “hayatın içinden olma” ve “yenilikçi-ilerlemeci olma” temaları bu
alanın teknolojiyle olan bağını güçlendirmiş ve son yıllarda eğitim teknolojilerindeki gelişmeler de sosyal
bilgiler eğitiminde teknoloji kullanımına yönelik araştırmaların sayısının hızla artmasına neden olmuştur. Sosyal
bilgilerin geniş içeriğinin ve beceri öğretimi boyutunun teknoloji entegrasyonuyla gerçekleştirilebileceği,
alanyazındaki araştırmaların önemli bir kısmında açıkça savunulmuştur. Sosyal bilgiler eğitimi ve teknoloji
arasındaki ilişki; yapılandırmacı felsefe, teori ve pedagojinin doğası çerçevesinde ele alınmakla birlikte, yeni
araştırmaların sonraki araştırmalara ve paradigmalara yol gösterecek öneriler sunması, alanyazındaki araştırma
eğilimlerinin farklılaşmasını beraberinde getirmiştir. Bu noktadan hareketle bu araştırmanın amacı, sosyal
bilgiler eğitimi alanyazınında yer alan teknoloji kullanımı temalı çalışmalardaki temel eğilimleri ortaya koymak
ve ileride yapılacak araştırmalara katkı sağlamaktır. Tarama modeli ile yürütülen bu araştırmada veri toplama
aracı olarak doküman incelemesinden faydalanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz ve içerik
analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın evreni, Türkiye’de sosyal bilgiler eğitiminde teknoloji kullanımı
üzerine yapılan çalışmalar şeklinde belirlenmiştir. Araştırmada bir örnekleme yöntemi kullanılmamış olup;
çalışma evreninin tamamına ulaşmak hedeflenmiştir. Araştırma kapsamında toplam 136 çalışmaya ulaşılmıştır.
Araştırma sonucunda sosyal bilgiler eğitiminde teknoloji kullanımına yönelik çalışmaların 1999-2019 yılları
arasında gerçekleştirilen çalışmaların sıklığının günümüze yaklaşıldıkça artış gösterdiği belirlenmiştir.
Çalışmanın sosyal bilgiler eğitimi kapsamında teknoloji kullanımıyla ilgili yeni çalışmalarda, araştırmacılara yol
sterebileceği, yeni araştırma problemlerini gündeme getireceği ve sosyal bilgiler eğitiminde teknoloji
kullanımı alanında yapılan araştırmalarda karşılaşılan sorunların çözümüne yönelik fikirler verebileceği
düşünülmektedir.