GÖĞÜS CERRAHİSİ ÖZELİNDE MERKEZİ HEKİM RANDEVU SİSTEMİ DEĞERLENDİRMESİ: ÇOK MERKEZLİ RETROSPEKTİF TANIMLAYICI ÇALIŞMA


Aydın S., Aydin S. K., gulmez b., güneş S. G., KAVURMACI O., Zorlu E.

İzmir Eğitim ve Araştırma Hastanesi Tıp Dergisi, cilt.28, sa.2, ss.78-82, 2024 (TRDizin) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 28 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: İzmir Eğitim ve Araştırma Hastanesi Tıp Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.78-82
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Giriş: Günümüzde hastalar birinci basamak sağlık hizmetlerine başvurmadan merkezi hekim randevu sistemi aracılığıyla istediği branşa ve hekime randevu yolu ile ulaşabilmektedir. Randevu sistemi poliklinik işleyişini büyük oranda düzenlese de randevulara başvurulmaması ya da yanlış kliniklere başvuru yapılması aksaklıklara sebep olmaktadır. Çalışmamızda göğüs cerrahisi polikliniğine yapılan yanlış başvurular irdelenmiş, olası sebepleri ve potansiyel çözümleri sunulmuştur. Gereç ve Yöntem: Çalışma çok merkezli olarak yürütülmüştür. Üç merkezin Ocak 2021-Temmuz 2023 yılları arasında randomize 6 aylık poliklinik verileri kayıt altına alınmıştır. Poliklinik verilerinin temininde Merkezi Hekim Randevu Sistemini kullanılmıştır. Sistemi kullanarak polikliniklere randevu alan hastaların verileri retrospektif olarak analiz edilmiştir. Göğüs cerrahisini ilgilendiren yakınmalar ile başvuran hastalar çalışma dışı bırakılmıştır. Yanlış randevu alan hastalar ve randevu almasına rağmen başvurmayan hastalar ayrı ayrı incelenmiştir. Bulgular: Çalışmaya merkezi hekim randevu sisteminden göğüs cerrahisi polikliniğine randevu alan toplam 9783 hasta dahil edildi. Olguların %12,1’ i randevusuna başvurmazken %34,9’ u göğüs cerrahisinin ilgi alanı dışında bir yakınma ile başvurdu. Göğüs cerrahisi ile en sık karışıklık yaşanan poliklinikler sırasıyla göğüs hastalıkları (%57,7) ve genel cerrahi (%13,3) olarak saptandı. Sonuç: Randevu sisteminin yanlış kullanılması poliklinik hizmetlerinde ciddi aksamalara yol açabilmektedir. Çalışmamızda yaşanan aksaklıkları göğüs cerrahisi branşı gözünden irdeledik. Farklı branşlar tarafından yapılmış branşa özgü sorunları ortaya koyan çalışmalarla randevu sisteminin poliklinik hizmetleri üzerindeki pozitif etkisinin artırılabileceğini düşünmekteyiz.
Introduction: Patients can access the preferred outpatient clinic and physician through the central physician appointment system without resorting to primary healthcare services. While the appointment system significantly regulates the operation of outpatient clinics, the failure to attend appointments or making incorrect choices maylead to disruptions. Our study investigates misapplications to the thoracic surgery outpatient clinic, presenting potential causes and possible solutions. Material and Method: This is a multicenter study that includes six months of randomized outpatient clinic data recorded from three centers between January 2021 and July 2023. The Central Physician Appointment System was used to obtain outpatient clinic data. The data of patients who made appointments using the system were analyzed retrospectively. Patients who presented with complaints related to thoracic surgery were excluded. Cases were examined separately as patients who made the incorrect appointment and who did not apply despite making an appointment. Results: A total of 9783 patients who scheduled appointments through the central physician appointment system for the thoracic surgery outpatient clinic were included in the study. 12.1% of cases did not attend their appointments, while 34.9% admitted for complaints outside the scope of thoracic surgery. The outpatient clinics most confused with thoracic surgery were pulmonology (57.7%) and general surgery (13.3%) respectively. Conclusion: Incorrect use of the appointment system leads to serious loss of time in outpatient clinics. Our study examined the issues from the perspective of thoracic surgery. We believe that studies revealing specialty-specific problems can enhance the positive impact of the appointment system on outpatient clinics.