THE JOURNAL OF INTERNATIONAL SOCIAL RESEARCH, cilt.13, sa.72, ss.1070-1077, 2020 (Hakemli Dergi)
Spor, evrensel kültürün parçası olarak farklı dindeki, dildeki ve ırktaki insanları bir araya getiren önemli bir araçtır. Büyüme
ve gelişme çağındaki çocukların bedenen, zihnen ve ruhen sağlıklı büyüyebilmeleri için spor çok önemli bir uğraş olarak
görülmektedir. Çocukların spor branşını seçmesinde yakın çevresindeki insanların rolü büyüktür. Araştırmanın evreni futbol ve
basketbol branşında yaz ve kış spor okuluna devam eden 7-12 yaş grubu çocuklarıdır. Araştırmanın çalışma grubunu ise bu okullara
devam eden 287 gönüllü, futbol ve basketbol branşındaki öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada betimsel tarama yöntemi
kullanılmıştır. Sunay ve arkadaşları (1996) tarafından geliştirilen Branş Katılım Ölçeği 27 maddeden ve 3 alt boyuttan oluşmaktadır.
Ölçek, Kayseri Büyük Şehir Belediye’sinin organize ettiği Yaz ve Kış Spor Okuluna devam eden 7-12 yaş grubundaki çocuklara
uygulanmıştır. Veriler normal dağılım göstermiş ve parametrik testlerin yapılmasına karar verilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin
ölçekten aldıkları puanlar; frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, İkili değişkenlerde bağımsız örneklemler için t- testi,
çoklu değişkenlerde tek yönlü varyans analizi uygulanmıştır. Sonuç olarak, öğrencilerin branş seçiminde Beden eğitimi öğretmenlerinin
etkili olmadığı, buna karşın anne-baba ve kardeşlerin etkisi 4,0488 ortalama ile yüksek olduğu tespit edilmiştir. Branş seçiminde
arkadaş ve akran grubunun etkisi ise 3,5540 ortalama ile orta düzeyde olduğu sonucuna varılmıştır.