BANKA VE TICARET HUKUKU DERGISI, cilt.38, sa.3, ss.437-460, 2022 (Hakemli Dergi)
Avrupa Birliği Komisyonu tarafından Kasım 2020’de açıklanan Yeni Tüketici
Ajandası ile yapılması öngörülen bir dizi düzenleme arasında planlı eskitme ile
mücadele amacına yönelik çeşitli önlemler alınması da yer alıyordu.
Komisyon’un 30 Mart 2022 tarihinde kamuoyuna açıkladığı teklif, planlı
eskitme ile ilgili olarak haksız ticarî uygulamalara, tüketici haklarına ve ekotasarım
hukukuna ilişkin düzenlemelerde değişiklik önerilerinden oluşmaktadır. Çalışmada
bu önerilerden Haksız Ticarî Uygulamalar Direktifi ile Tüketici Hakları Direktifi’nde
yapılması teklif edilenler üzerinde durulmaktadır.
Bu çerçevede, yapılması önerilen temel değişikliğin, tüketicinin bilgi alma
hakkının kapsamına, ürünün dayanıklılık ve onarılabilirliğine ilişkin açıklamaların
da dahil edilmesi şeklinde belirdiği görülmektedir. Buna karşılık, bizatihi planlı
eskitmenin haksız ticarî uygulamalar arasında sayılması yerine, ürünlerde planlı
eskitme uygulandığına ilişkin bilginin satış anında verilmemesi veya bu hususun
gizlenmesi per-se yasaklar arasına alınmıştır.
Teklif kamuoyuna açıklanmadan önce, Aralık 2021’de yayımlanan Haksız
Ticarî Uygulamalar Direktifi’nin Uygulama ve Yorum Kılavuzu’nda da planlı
eskitmenin ne şekilde ele alınabileceğine ilişkin açıklamalara yer verilmiştir
A series of regulations envisaged by the New Consumer Agenda announced by
the European Union Commission in November 2020 included also various measures
to combat planned obsolescence.
The proposal, which the Commission announced to the public on March 30,
2022 in line with the Agenda, consists of proposals for changes regarding planned
obsolescence, in the regulations on unfair commercial practices, consumer rights and
ecodesign law. This study focuses on the ones proposed in the Unfair Commercial
Practices Directive and the Consumer Rights Directive.
Within this framework, it has been seen that the main change proposed to be
made is the inclusion of explanations regarding the durability and reparability of the
product within the scope of the consumer’s right to receive information. On the other
hand, instead of acknowledging planned obsolescence as one of the unfair commercial
practices, misleading information or misleading omission about planned obsolescence
on products at the point of sale have been included in the per-se prohibitions.
The Guidance on the Interpretation and Application of the Unfair Commercial
Practices Directive published in December 2021 also includes explanations as to how
planned obsolescence should be evaluated.