Çevrimiçi Süreçsel Drama Çalışmalarında Web 2.0. Araçlarının Kullanımı


Creative Commons License

Karaosmanoğlu G.

ICETOL 4th International Conference on Educational Technology and Online Learning, Eskişehir, Türkiye, 15 Mayıs 2024

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Eskişehir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

COVID-19 ve devam eden süreç sanat eğitimi alanında çevrimiçi araçların etkin kullanımı konusunda yeni bakış açılarının ortaya çıkmasına katkı sağlamıştır. Bu alanlardan biri de süreçsel drama eğitimidir. Katılımcıların drama eğitmeniyle bir konuya, probleme ya da bir duruma yönelik ortak bir dramatik kurgu geliştirdikleri, doğaçlamaya ve keşfe dayalı süreçsel drama çalışmaları son yıllarda çevrimiçi ortamlarda da yapılmaya başlanmıştır. Dijital bir platformda gerçekleştirilen bu çalışmalarda çeşitli dijital araçlar kullanılmaktadır. Bu araçların kullanımı sayesinde fiziksel ortamdaki drama etkinliklerinin dijital platforma taşınması yerine çeşitli dijital araçların kullanımıyla birlikte zenginleştirilmiş, farklı fırsatlar sunan içerikler tasarlanmaya başlanmıştır. Bu çalışmada Web 2.0. araçlarının çevrimiçi ortamda gerçekleştirilen süreçsel drama çalışmalarında nasıl kullanılabileceğine yönelik bir çerçeve sunulacaktır. Bu amaçla Padlet, Google Jamboard ve Google Documents araçlarının siber zorbalığa yönelik tasarlanan süreçsel drama atölyesinde kullanımı yorumlayıcı yaklaşım ve niteliksel veri analizi ile incelenmiştir. Katılımcıların Padlet kullanarak oluşturdukları dramatik kurguya yönelik tasarım, Google Documents ile karakterlerin, mekanın ve çatışmaların kullanıldığı doğaçlamalar ve Google Jamboard yardımıyla siber zorbalığa yönelik oluşturulan kavram haritaları çalışma kapsamında analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları Web 2.0 araçlarının süreçsel drama çalışmalarında dramatik kurgunun oluşturulmasında (ön metin oluşturma, doğaçlamaları tasarlama, karakterlerin özelliklerini, diğerleriyle ilişkilerini ve bağlantılarını belirleme ve karşılarına çıkan sorunları tanımlama, dramatik kurguya yönelik çeşitli haritalar sunma), değerlendirme yapılmasında, gruplara eş zamanlı çalışma olanağı sağlamada, katılımcıların ya da grupların birbirini gözlemlemesinde ve yazılanlar üzerine tartışmasında etkin biçimde kullanıldığını göstermiştir. Araştırma sonuçlarına göre tüm bu etkilerin ortaya çıkmasında katılımcıların Web 2.0. araçlarını kullanma konusunda bilgi sahibi olması önemlidir. Katılımcılara süreçsel drama çalışması öncesinde yapılacak bilgilendirme Web 2.0. araçlarının daha etkili kullanılmasını sağlayacaktır.


Anahtar Sözcükler: Çevrimiçi süreçsel drama, Süreçsel dramada Web 2.0. araçları, Web 2.0. araçlarıyla dramatik kurguyu oluşturma