Yatarak Tedavi Gören Çocukların Hastanede Yaşadıkları Sorunların ve Gereksinimlerinin Belirlenmesi: Nitel Bir Araştırma


Creative Commons License

ŞAHİNÖZ A., AYHAN A. B.

Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, cilt.7, sa.1, ss.51-61, 2022 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Amaç: Bu çalışma, yatarak tedavi gören çocukların, hastanede yaşadıkları sorunların ve gereksinimlerinin belirlenmesi amacıyla planlanmıştır. Gereç ve Yöntemler: Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak planlanmıştır. Bu çalışmaya Ankara Çocuk Sağlığı Hastalıkları Hematoloji Onkoloji Eğitim Araştırma Hastanesinde araştırmaya dâhil olma kriterlerini karşılayan, ebeveynleri tarafından araştırmaya katılmayı kabul eden kronik hastalık nedeniyle hastanede yatarak tedavi gören 9-11 yaş arasındaki çocuklar dâhil edilmiştir (n=20). Çalışma grubu uygun örnekleme yönteminin, ölçüt örnekleme tekniği ile belirlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geliştirilen “yarı yapılandırılmış görüşme formu” kullanılmıştır. Yüz yüze görüşme tekniği ile elde edilen veriler MAXQDA yazılımı kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular: Araştırma bulgularına göre çalışmaya katılan çocuklar; hastanenin duvarlarının renkli olmamasını, odalarda lavabo olmamasını, oyun alanı olmamasını, hastaneye ulaşımın zorluğunu, internet bağlantısı olmamasını, aydınlatmanın yeterli olmamasını, hastanenin büyük olmamasını olumsuz fiziksel özellikler olarak bildirmişlerdir. Çocuklar hastanedeyken çoğunlukla oyun oynamayı özlediklerini, sıklıkla duş alamamayı, oyun alanının olmamasını ve derslerden geri kalmalarını sorun olarak bildirmişlerdir. Çocuklar sıklıkla duş almaya, oyun alanına, aile bireylerine, odada kıyafet dolabına ve ders odası/alanına ihtiyaç duyduklarını bildirmiştir. Sonuç: Bu çalışmada, hastanenin fiziksel koşullarının yeterli olmadığı, çocukların en sık olarak duş almaya ve oyun oynamaya ihtiyaçları olduğu bulunmuştur. Buna göre çocuk hastanelerinin fiziksel özelliklerinin, çocukların ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde planlanması, sınıf ve gelişim düzeyine uygun akademik destek verilmesi önerilmektedir.
Objective: This study was planned to determine the problems and needs of inpatient children at the hospital. Material and Methods: The research was planned as a case study, one of the qualitative research methods. In this study, children between the ages of 9-11 who met the criteria of being included in the study in Ankara Pediatric Diseases Hematology Oncology Training and Research Hospital and who were hospitalized for chronic disease by their parents who accepted to participate in the study were included in the study by determining the appropriate sampling method with the criterion sampling technique. In this study, “semi structured interview form” developed by the researchers was used. The data obtained by face-to-face interview technique were analyzed using MAXQDA. Results: According to the findings of the study, the children participating in the study reported that the walls of the hospital were not colored, there was no sink in the rooms, there was no playground, the difficulty of accessing the hospital, the lack of internet connection, the lack of lighting, and the hospital’s not being large, as negative physical characteristics. The children reported that they mostly miss playing games, not being able to take a shower frequently, not having a playground and fall back from the lessons as a problem when children were in the hospital. Children often report that they needed a shower, a playground, family members, a wardrobe in the room, and a classroom/space. Conclusion: In the study, it was found that the physical conditions of the hospital were not sufficient, and the children most frequently needed to take a shower and play games. Accordingly, it is recommended that children’s hospitals be built in a way to meet the needs of children and to provide academic support appropriate to the class and development level.