YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRETİM SÜRECİNDE SÖZEL DÜZELTME GERİBİLDİRİMLERİ: ÖĞRETMEN VE ÖĞRENCİ YEĞLEYİŞLERİ


Çetinkaya G., Hamzadayı E.

Turkish Studies (Elektronik), cilt.10, sa.3, ss.285-302, 2015 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 10 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2015
  • Dergi Adı: Turkish Studies (Elektronik)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.285-302
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin sözel iletişim sürecinde yaptıkları yanlışlara yönelik düzeltme geribildirimi alma, öte yandan öğretmenlerin de düzeltme geribildirimi verme tercihlerini karşılaştırmalı olarak incelemektir. Çalışmada, araştırma yöntemlerinden sormaca tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunda Gaziantep Üniversitesi, Niğde Üniversitesi, Ankara Üniversitesi ve 19 Mayıs Üniversitesi TÖMER'de 2014-2015 öğretim yılında B1, B2 ve C1 düzeyinde öğrenimlerini sürdüren 96 öğrenci ve yabancı dil olarak Türkçe öğreten 65 öğretim elemanı yer almıştır. Öğrencilerin sözel iletişim sürecinde yaptıkları yanlışlara yönelik düzeltme geribildirimi alma ve öğretmenlerin de süreçte düzeltme geribildirimi verme tercihleri için Fukuda (2003) tarafından geliştirilen 24 maddelik 5'li Likert tipi bir sormaca Türkçeye uyarlanarak kullanılmıştır. Sormacada yer alan maddelerin zorluk düzeyi ve anlaşılabilirliği için on öğrenci ve on öğretmen üzerinde ön uygulama yapılıp geçerliliği test edilmiştir. Yapılan ön uygulama sonucunda sormacada yer alan maddelerin güçlük düzeyinin hedef gruba uygun ve anlaşılabilir olduğu saptanmıştır. Öte yandan sormacanın güvenirliğini test etmek için aynı gruba aynı form ikinci defa uygulanmış ve maddelere %90 oranında aynı yanıtların verildiği tespit edilmiştir. Sormacada yer alan sorulara verilen yanıtlara 1 ile 5 arasında puan verilmiştir. Merkezi eğilimin belirlenmesi için ortalamalar alınmıştır. Veriler, frekans ve yüzdelikler olarak analiz edilmiştir. Elde edilen verilere göre, öğrenci ve öğretmenler konuşma yanlışlarının düzeltilmesine tamamen katılmakta ve öğrenciler düzeltmenin her zaman yapılmasını, öğretmenler ise genellikle yapılmasını yeğlemektedir. Ayrıca, öğrenci ve öğretmenler konuşma yanlışının konuşma bittikten sonra ve dinleyicinin anlamasını engelleyen önemli konuşma yanlışlarının düzeltilmesini yeğlemektedir. Düzeltme sürecinde kullanılan stratejiler bakımından hem öğrenciler hem de öğretmenler en çok düzeltme sorusu biçimini yeğlemektedir. Son olarak, öğrenci ve öğretmenler konuşma yanlışlarının anadili Türkçe olan öğretmenler tarafından düzeltilmesini yeğlemektedir.
Bu araştırmanın amacı, öğrencilerin sözel iletişim sürecindeyaptıkları yanlışlara yönelik düzeltme geribildirimi alma, öte yandanöğretmenlerin de düzeltme geribildirimi verme tercihlerinikarşılaştırmalı olarak incelemektir. Çalışmada, araştırmayöntemlerinden sormaca tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışmagrubunda Gaziantep Üniversitesi, Niğde Üniversitesi, AnkaraÜniversitesi ve 19 Mayıs Üniversitesi TÖMER’de 2014-2015 öğretimyılında B1, B2 ve C1 düzeyinde öğrenimlerini sürdüren 96 öğrenci veyabancı dil olarak Türkçe öğreten 65 öğretim elemanı yer almıştır.Öğrencilerin sözel iletişim sürecinde yaptıkları yanlışlara yönelikdüzeltme geribildirimi alma ve öğretmenlerin de süreçte düzeltmegeribildirimi verme tercihleri için Fukuda (2003) tarafından geliştirilen24 maddelik 5’li Likert tipi bir sormaca Türkçeye uyarlanarakkullanılmıştır. Sormacada yer alan maddelerin zorluk düzeyi veanlaşılabilirliği için on öğrenci ve on öğretmen üzerinde ön uygulamayapılıp geçerliliği test edilmiştir. Yapılan ön uygulama sonucundasormacada yer alan maddelerin güçlük düzeyinin hedef gruba uygun veanlaşılabilir olduğu saptanmıştır. Öte yandan sormacanın güvenirliğinitest etmek için aynı gruba aynı form ikinci defa uygulanmış vemaddelere %90 oranında aynı yanıtların verildiği tespit edilmiştir.Sormacada yer alan sorulara verilen yanıtlara 1 ile 5 arasında puanverilmiştir. Merkezi eğilimin belirlenmesi için ortalamalar alınmıştır.Veriler, frekans ve yüzdelikler olarak analiz edilmiştir. Elde edilenverilere göre, öğrenci ve öğretmenler konuşma yanlışlarınındüzeltilmesine tamamen katılmakta ve öğrenciler düzeltmenin herzaman yapılmasını, öğretmenler ise genellikle yapılmasınıyeğlemektedir. Ayrıca, öğrenci ve öğretmenler konuşma yanlışınınkonuşma bittikten sonra ve dinleyicinin anlamasını engelleyen önemlikonuşma yanlışlarının düzeltilmesini yeğlemektedir. Düzeltmesürecinde kullanılan stratejiler bakımından hem öğrenciler hem de öğretmenler en çok düzeltme sorusu biçimini yeğlemektedir. Son olarak,öğrenci ve öğretmenler konuşma yanlışlarının anadili Türkçe olanöğretmenler tarafından düzeltilmesini yeğlemektedir.