Yaratıcı Drama Dergisi, cilt.19, sa.1, ss.59-88, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı, Türk halk danslarının öğretiminde yaratıcı drama yönteminin
bir öğretim yöntemi olarak kullanılması sürecini incelemektir. Bu çalışma için Sakarya
Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Türk Halk Oyunları Bölümü 1. sınıf öğrencileri ile
toplamda 6 atölye uygulanmıştır. Çalışmaya 20 öğrenci katılmıştır (10 kız, 10 erkek).
Her atölye toplam 3 saat sürmüştür. Atölyelerin ilk 3 haftası hazırlık atölyesi olarak
belirlenmiş olup bu çalışma ile öğrencilerin yaratıcı drama yöntemini tanımaları,
tanışma, iletişim, etkileşim ve uyum sürecinin pekişmesi ile sürece hazır olmaları
amaçlanmıştır. Uygulama sürecinin 2. aşamasında ise yaratıcı drama ile Türk halk
danslarının öğretilmesi süreci incelenmiştir. Bu araştırma, Türk halk danslarının
öğretilmesi sürecinde yaratıcı dramanın etkin bir şekilde kullanılabilmesi amacıyla
eylem araştırması şeklinde desenlenmiştir. Uygulama sürecinde gözlem, bireysel
görüşme, odak grup görüşmeleri, öğrenci ve araştırmacı günlükleri, teknikleriyle veri
toplanmıştır. Çalışmanın sonunda yaratıcı dramanın katılımcı öğrenciler arasında
iletişimi, etkileşimi, güveni, uyumu artırıcı bir etkisi olduğu; halk danslarının
öğretiminde bu uyum ve güven sayesinde daha etkili ve kalıcı bir öğrenme sağlayan,
özgürleştirici, yaratıcı bir yöntem olduğu sonucuna varılmıştır. Çalışma sonucunda
yaratıcı dramanın Türk Halk Oyunları bölümlerinde zorunlu ve/veya seçimlik ders
olarak yer alması, benzer çalışmaların diğer dans türleri ve farklı yaş gruplarına
yönelik olarak uygulabilmebi yönünde öneriler geliştirilmiştir.
Yaratıcı drama Halk dansları Eğitim, Eylem İletişim
The aim of this research is to examine the process of using creative drama method as a teaching method in teaching of Turkish folk dances. For this study, a total of 6 workshops were applied with Sakarya University State Conservatory Turkish Folk Dances Department 1st year students. 20 students participated in the study (10 female, 10 male). Each workshop lasted 3 hours in total. The first 3 weeks of the workshops were designated as preparation workshops, and the aim of this study was to familiarize students with the creative drama method and to be ready for the process by reinforcing the process of acquaintance, communication, interaction and adaptation. In the second stage of the application process, the process of teaching Turkish folk dances with creative drama was analysed. This research was designed as an action research in order to use creative drama effectively in the process of teaching Turkish folk dances. During the application process, data were collected through observation, individual interviews, focus group discussions, student and researcher diaries, and techniques. At the end of the study, it was concluded that creative drama has an effect of increasing communication, interaction, trust and harmony among the participating students; it is a liberating, creative method that provides a more effective and permanent learning thanks to this harmony and trust in the teaching of folk dances. As a result of the study, suggestions were developed to include creative drama as a compulsory and/or elective course in Turkish Folk Dance departments, and similar studies can be applied for other dance types and different age group
Keywords:
Creative drama, Folk dance, Education, Action, Communication