Kamu Diplomasisi ve Ulus Markalaşması: Bir Elmanın İki Yarısı Mı?


YAĞMURLU A.

İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, cilt.2019, sa.49, ss.122-138, 2019 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 2019 Sayı: 49
  • Basım Tarihi: 2019
  • Dergi Adı: İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.122-138
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kamu diplomasisi ve ulus markalaşması ülkelerin uluslararası arenada itibarlarınıarttırmaya yönelik gerçekleştirdikleri iletişim faaliyetleri olarak yer almaktadır. Kamudiplomasisi kavramı geleneksel diplomasinin dönüşmesi ile ortaya çıkmıştır. Kamudiplomasisi yabancı kamulara yönelik gerçekleştirilen ve ülkenin ulusal değerlerini,politikalarını, kültürünü anlatarak ve işbirliği yaratarak kalpleri ve kafaları kazanmayayönelik gerçekleştirilen iletişim etkinliğidir. Marka kavramından ortaya çıkan ulusmarkalaşması ise, kurumsal markalaşma uygulamalarının ülkeler veya uluslar içinkullanılması anlamına gelmektedir. İki kavram arasındaki ilişki tartışmalıdır. Kamudiplomasi ile ulus markalaşmasının aslında aynı uygulamaya işaret ettiği ile bu iki uygulamaarasında ilişki olmadığı ve bağımsız iki disiplin olduğu yönünde görüşler bulunmaktadır.Makale literatür analizine dayalı olarak, iki kavramı açıklayarak aralarındaki benzerliklerive farklılıkları ortaya koymayı amaçlamaktadır. Kamu diplomasisinin ulus markalaşmasınagöre çok daha eski ve gelişmiş bir disiplin olduğu çeşitli örneklerle ortaya koyulmuştur.
Public diplomacy and national branding are the two communication activities the countries are undertaking in international arena. Public diplomacy as a concept evolved from classical diplomacy. Public diplomacy is a communication activity performed by conveying a country’s national values, policies and culture and creating cooperation to win hearts and minds of foreign public. National branding on the other hand is an extension of branding concept which applies corporate branding approaches to nations or countries. The relation between two concepts is somewhat controversial. There are some arguments claiming public diplomacy and national branding both points to the same concept and on the other hand there is no relation between them and they are two independent studies. This article aims to explain both concepts by pointing out their similarities and differences by literature analysis method. Public diplomacy stands out to be the older and advanced field of study, which is displayed by given examples in the article.