Denizcilerin Ücret ve Güvencesizlik Deneyimleri: Dökme Yük Gemisinde Etnografik Bir Araştırma


ŞAHİN Ç. E., BULUT M.

Politik ekonomik kuram (Online), cilt.8, sa.3, ss.759-773, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 8 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.30586/pek.1517121
  • Dergi Adı: Politik ekonomik kuram (Online)
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.759-773
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Uluslararası deniz taşımacılığının başlıca unsurları depolar, limanlar, ticari yük gemileri ve bu gemilerde çalışan denizcilerdir. Denizcilerin hem yaşam hem de çalışma alanı olan ticari yük gemileri izole, hareketli, riskli, gürültülü, erkek egemen ve hiyerarşik mekânlardır. Denizcilerin çalıştıkları gemi türleri her sözleşmede değişebilse de iş sözleşmelerinin belirli süreli olması ve hiyerarşideki konumlarına göre gemide üstlendikleri görevler genellikle değişmeden kalmaktadır. Etnografik yönteme dayanan ve çalışma ilişkilerinin temel unsurlarından olan ücretler ve güvencesizlik olgularını uluslararası taşımacılık yapan dökme yük gemilerinde çalışan denizciler üzerinden analiz etmeyi amaçlayan bu araştırmadaki temel hareket noktası deniz taşımacılığının ekonomi politiğidir. Ekonomi politik bir perspektiften etnografik yöntemle elde edilen bulguların değerlendirildiği bu araştırmada, ücretler ve güvencesizlik olguları üzerinden simsarların bu özel işgücü piyasasındaki fonksiyonlarına, iş arama sürecinin metalaşmasına, aynı hiyerarşik konumdaki denizciler arasındaki ücret farklılıklarının temellerine ve son olarak denizcilerin güvencesizliğe karşı direniş taktiklerine yoğunlaşılmaktadır.
The main elements of international maritime transportation are warehouses, ports, commercial cargo ships and the seafarers working on these ships. Commercial cargo ships, which are both the living and working spaces of seafarers, are isolated, mobile, risky, noisy, male-dominated, and hierarchical spaces. Although the types of ships that seafarers work on may change with each contract, the fact that their employment contracts are fixed term and the tasks they undertake on board the ship for periods that often exceed their contracts generally remain unchanged according to their position in the hierarchy. This research, which employs the ethnographic method and aims to analyze the phenomena of wages and precariousness, which are the basic elements of labor relations, through seafarers working on bulk cargo ships engaged in international transport, is based on the premise that seafarers occupy a precarious position within the political economy of maritime transport. This research, which evaluates the findings obtained by ethnographic method from a political economy perspective, focuses on the functions of brokers in this specific labor market, the commodification of the job search process, the bases of wage differences between seafarers at the same hierarchical position, and finally the seafarers' resistance tactics against precarity through the phenomena of wages and precariousness.