Üç Boyutlu (3D) Animasyon Filmler ve Etkileşimli Uygulamaların Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Görsel Algı Gelişimi Üzerine Etkileri


Yücelyiğit S., Aral N.

EGITIM VE BILIM, cilt.41, sa.188, ss.255-271, 2016 (SSCI) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 41 Sayı: 188
  • Basım Tarihi: 2016
  • Dergi Adı: EGITIM VE BILIM
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Social Sciences Citation Index (SSCI), Scopus, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.255-271
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma okul öncesi dönem çocukları için hazırlanmış üç boyutlu animasyon filmleri ve etkileşimli uygulamalar serisinin 6072 aylık çocukların görsel algı gelişimine etkisinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada ön test-son test-kalıcılık testi kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmada Deney 1 grubunda 12 (7 kız, 5 erkek) Deney 2 grubunda 12 (7 kız, 5 erkek) ve Kontrol Grubunda 14 (8 kız, 6 erkek) olmak üzere toplam 38 çocuk yer almıştır. Araştırma verilerini toplamak amacıyla, araştırmacı tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu ve görsel algı gelişim düzeyini belirlemek için Martin (2006) tarafından geliştirilen, Türkçeye uyarlanarak geçerlik-güvenirlik çalışması yapılan Görsel Algı Becerileri Testi-3 kullanılmıştır. Araştırmada Deney 1 ve Deney 2 grupları sekiz adet üç boyutlu animasyon film izlemişlerdir. Bu süreçte etkileşimli uygulamalar serisindeki çalışmalar Deney 1 grubunda dokunmatik ekranlı bir bilgisayar ile, Deney 2 grubunda ise çalışma sayfalarıyla gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubu ile herhangi bir çalışma yapılmamış, bu grup öğretmenlerinin hazırladığı program doğrultusunda eğitimlerine devam etmiştir. Araştırma verileri normal dağılım göstermediği için parametrik olmayan istatistiklerden yararlanılmış ve Kruskal-Wallis, Friedman, Mann Whitney-U, Wilcoxon işaretli sıralar testi ile parametrik olmayan çoklu karşılaştırma testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda Görsel Algı Becerileri Testi-3 ile Sıralı Hafıza ve Görsel Tamamlama alt boyutlarının deney ve kontrol grupları arasındaki son test puan farkları deney grupları lehine anlamlı bulunmuştur. Bununla birlikte Görsel Algı Becerileri Testi-3 ile Uzamsal ilişkiler, Şekil Sabitliği ve Görsel Şekil-Zemin alt testleri deney grubu puanları ile kontrol grubu puanları arasında anlamlı fark gözlenmiştir Görsel algı, bireyin duyularını kullanarak çevresinde olup bitenleri anlama, yorumlama ve yeni durumlara kendini uydurma becerisidir. İnsan beyninde serebral korteksin önemli bir bölümü görsel süreç için ayrılmıştır. Beynin farklı bölümleri, görme ve görsel algı ile ilgili renk, derinlik, zemin, hareket algısı gibi fonksiyonları gerçekleştirmek için gelişmiştir. Görme, insanın çevresi hakkındaki bilginin; dokunma, koklama, tatma duyuları için gereken yakın mesafeye gerek kalmadan edinilmesini sağlayabilmektedir. Görmenin insan hayatında bir önceliği ve üstünlüğü bulunmaktadır (Farrori ve Menon 2008). Bu nedenle çocuğun bilişsel gelişiminin temelini oluşturan ve okuma-yazma becerilerinin gelişimine zemin hazırlayan görsel algının geliştirilmesi gerekmektedir (Feder ve Majnemer, 2007; Akı, Aral, Bütün Ayhan ve Mutlu, 2008).