29. Uluslararası Eğitimde Yaratıcı Drama Kongresi, Ankara, Türkiye, 25 - 28 Ekim 2018, ss.113-132
İnsan başkalarıyla ilişki kurarak, dolayısıyla etkileşime girerek değişir, gelişir ve toplumsallaşır. İnsanın biyolojik, zihinsel ve duyuşsal gelişmişlikleri, algılama, anlama ve kavrama becerileri, ilgileri, istekleri, ihtiyaçları, alt yapıları, bakış açıları birbirinden farklıdır. Bu farklılıklarla etkileşime girilmesi çatışmaları doğal ve kaçınılmaz yapar. Bu çatışma durumları doğru yönetilirse çatışmayı yaşayan kişileri geliştiren süreçlerdir ve yararlıdır. Çatışmalarını çözmeyi öğrenen öğrenciler dış denetime gerek duymazlar, çatışmalarını öğretmenlerinin ya da yöneticilerinin çözmesini beklemeyip kendileri çözebilirler ve onlarla işbirliği yaparak da çözebilirler. Bu çalışmada çatışma çözme yöntemleri çalışılırken yaratıcı dramadan yararlanılmıştır. Bu araştırmanın genel amacı, yaratıcı drama yöntemiyle öğrencilerin kişiler arası çatışma durumlarını, yapıcı çatışma çözme yöntemlerinden yararlanarak çözebilme becerilerinin gelişimini değerlendirmektir. Araştırmanın uygulama grubunu, İstanbul’da bir devlet okulunun 5. sınıf öğrencileri arasından gönüllü 7 kız 4 erkek olmak üzere toplam 11 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın uygulaması, iki saatlik dokuz oturum/atölye ve toplam on sekiz saatte yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi temel alınmış ve odak grup görüşmesi veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Odak grup görüşmesi, araştırmanın amacı doğrultusunda hazırlanan ve on bir açık uçlu sorudan oluşan görüşme formu kullanılarak yapılmıştır. Bu sorular, ilk oturumun başlangıcında ve son oturumun bitiminden sonra gruba yöneltilmiş ve elde edilen veriler bilgisayar ortamına aktarılmış, betimsel analizden yararlanılarak analiz edilmiş ve araştırma soruları ile ilişkilendirilerek tablolaştırılmıştır. Sonra, ilk ve son odak grup görüşmeleri bulguları karşılaştırılmış ve bir fark oluşup oluşmadığı belirlenmiştir. Araştırmanın bulguları; yaratıcı drama yöntemiyle gerçekleştirilen etkinliklerden sonra, öğrencilerin çatışma ve çözümüne ilişkin bilgi düzeylerinin ve farkındalıklarının, bakış açılarının değiştiği ve geliştiğini; çatışmaların doğal olduğu ve iki taraf için de uygun olan çözümlerin bulunabileceğini; çatışma durumlarındaki davranış, dinleme, dinlenme ve çatışmayı çözme biçimlerinin değiştiğini; çatışma yaşandığında ve bir çatışma durumu paylaşıldığında yapılan davranışlar ve tutumların, hedeflenen olumlu davranış ve tutumlarla yer değiştirdiğini; çatışmanın nedenleri ile ilgili öngörülerinin geliştiğini, karşısındakinin ve kendisinin ihtiyacını daha kolay görebildiğini; çatışmaları çözerken bir çok alternatif çözüm üretebildikleri, olası çözüm yollarını tespit edebildiklerini; çatışmaları yaratıcı drama yöntemiyle deneyimlemenin çatışmayla ilgili davranış ve tutumlarında değişiklik yarattığını göstermiştir.
Anahtar Kelimeler: Yaratıcı drama, Çatışma çözme becerisi, Çatışma çözme yöntemleri.
A person changes, improves and socializes establishing relationship to and thus interacting with other people. Someone’s biological, mental and affective developments, perception, understanding and comprehension skills, interests, requests, needs, backgrounds and aspects differ from each other. These differences naturally and inevitably make conflicts in interaction processes. These conflict situations, if they are truly administered, are developer processes and beneficial for these people. The children/students learned to resolve their conflict don’t need any external audits, they can solve their conflict out of their teachers’ or administers’ hands and they can construct a collaboration with their teachers and administers. In this study, the conflict resolution methods are scrutinized utilizing the creative drama. Common aim of this research is to evaluate the improvement of children/students’ skills for conflict resolution ability taking advantages of the creative drama method.The application group of research composes of total voluntary 11 students (7 girls and 4 boys) who are 5th grade students at a public school in Istanbul, Turkey. The application was made in nine (9) two-hour sessions/workshops and taken 18 hours. This research based on the qualitative method and the focus group interview was used. Focus group interviews was made using an interview guide which was prepared with 11 unstructured questions according to the aims of the research. These questions were asked for at the beginning of the first session/workshop and was asked again at the end of the last session/workshop. Gathered data based on focus group interviews was computerized and analyzed using descriptive analysis and tabulated within the association of the research questions. The differences or not among the answers were defined and interpreted comparing with the first and last sessions/workshops’ answers. The findings of our research demonstrate: After the activities realized to utilize the creative drama method, the children’s/students’ knowledge and awareness levels and aspects change and develop about the conflict and its resolution; conflicts are natural and it can be found an appropriate solution for both sides; their behavior, listening, relaxation and conflict resolution forms change; their previous behaviors and attitudes within lived and shared conflict situations are replaced with the targeted positive ones; their prediction about reasons of conflict develop and they see easily themselves and others’ needs; they can produce and determine alternative solutions and ways; their conflict experience with the creative drama method creates the changes on their behaviors and attitudes about conflict.
Keywords: Creative Drama, Conflict Resolution Skill, Conflict Resolution Methods