ISTANBUL HUKUK MECMUASI, cilt.82, sa.3, ss.751-781, 2024 (ESCI)
Türk Ticaret Kanunu 55.1.a.8, müşterinin karar verme özgürlüğünün
saldırgan satış yöntemleri ile sınırlandırılmasını haksız rekabet olarak
nitelendirmiştir. Hüküm sadece özellik taşıyan saldırgan satış yöntemlerini
kapsamakta; müşteri üzerinde mal/hizmeti satın alması için ağır bir baskının
kurulduğu ve müşterinin söz konusu baskıdan kurtulma saiki ile hareket ettiği
durumlara uygulanmaktadır. Müşteri üzerinde kurulan fiziksel veya psikolojik
baskı, ancak taciz, cebir veya haksız tesir şeklindeki saldırganlık
yöntemlerinden biri söz konusuysa saldırgan olarak nitelendirilebilmektedir.
ABAD’ın Wind Tre SpA Kararı’nda, müşteriye, kendisine satılan SIM
kartlarının içinde internete erişim ve sesli posta hizmetlerinin de bulunduğu
ve bunların aktive edilmiş olduğu konusunda bilgi verilmemiş olması, müşterinin
bu hizmetleri sonlandırma imkânı bulunmasına rağmen saldırgan bir yöntem olarak
nitelendirilmiştir. ABAD’ın Orange Polska Kararı’na göre ise müşteriye kurye
ile ulaştırılan ve kuryenin önünde müşterinin imzalamasının beklendiği sözleşme
metni söz konusu olduğunda, müşterinin sözleşmeyi ayrıntılı incelemek için
yeterli zamanının olmaması tek başına haksız tesire yol açmamaktadır.
TTK 55.1.a.8’de fiilin unsurlarının açıkça gösterilmemiş olması Kanun’un
amaçlamadığı fiillere de bu hükmün uygulanması sonucunu doğurmaktadır. Örneğin
Yargıtay 11. HD’nin 4378/5762 sayı ve 24.09.2019 tarihli kararına konu olayda:
davacıların üzerinde yayın tekeline sahip oldukları futbol karşılaşmalarının
internet üzerinden ücretsiz şekilde nasıl izlenebileceğini, internet sitesinde
bir link paylaşarak anlatan davalının fiili, TTK 55.1.a.8 hükmüne aykırı
bulunmuştur. Ancak olayda potansiyel ya da mevcut müşteriler üzerinde ağır bir
fiziksel veya psikolojik baskı kurulduğundan söz edilemeyeceğinden, ayrıca müşterilere
yönelmiş taciz, fiziksel şiddet dâhil cebir veya haksız tesir şeklindeki
saldırganlık yöntemleri de söz konusu olmadığından, anılan karara katılabilmeye
olanak bulunmamaktadır.
Saldırgan reklamlar, “satış yöntemi” niteliği taşımadığından hükmün
kapsamı dışında tutulmuştur. Bu nedenle saldırgan ticari elektronik iletiler
de, müşteri adına kişiselleştirilmedikçe TTK 55.1.a.8 kapsamına girmemektedir.
Saldırgan ticari uygulamalar, tüketici mevzuatında da düzenlenmiştir
(Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliği 31). Ancak özellikle
davalının cezai sorumluluğunu öngördüğü ve tüketici örgütlerine dava açma hakkı
tanıdığı için TTK 55.1.a.8 hükmü, tüketiciler açısından önemini korumaktadır.
According to The Turkish
Commercial Code (TCC) 55.1.a.8, affecting the customer’s freedom to decide by
using aggressive sales methods causes unfair competition. The physical or psychological
pressure exerted on the customer is considered aggressive only if harassment,
coercion or undue influence is in question.
In the Wind Tre SpA
Decision of the Court of Justice of the European Union (CJEU), selling SIM
cards on which internet browsing services and voicemail services
are pre-loaded and pre-activated, without informing the customer of that
pre-loading and pre-activation, is considered as an aggressive commercial
practice. According to the Orange Polska Decision of the CJEU, the fact that
the customer takes the final transactional decision in the presence of a
courier, without being freely able to take cognisance of the content of that
contract doesn’t constitute an aggressive commercial practice in all
circumstances.
The fact that the elements of the provision aren’t
clearly indicated in the TCC 55.1.a.8 causes the application of this provision
to the actions which aren’t intended by the Code. The Turkish Court of
Cassation found that sharing a link on the internet to show how the football
matches over which the plaintiffs have a broadcast monopoly can be watched free
of charge, violates this provision. We criticize this judgment since there is no
harassment, coercion or undue influence in this incident.
Aggressive advertisements
are excluded from the scope of the provision since they’re not qualified as
"sales method". Persistent and unwanted solicitations are also not
covered by the TCC 55.1.a.8 unless they are personalized on behalf of the
customer.
Aggressive commercial
practices are also regulated by consumer acquis (Commercial Advertising and
Unfair Commercial Practices Regulation 31). However, TCC 55.1.a.8 maintains its
importance for consumers as it brings the criminal liability of the defendant
and gives consumer organizations the right to sue.