Üretken Yapay Zekâ: Yükseköğretimde fırsat ve zorluklar


Ilgaz H., Yıldırım D.

Yapay Zeka Okuryazarlığı, GÖKÇEARSLAN ŞAHİN,YILDIZ DURAK HATİCE, Editör, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, ss.239-252, 2024

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2024
  • Yayınevi: Nobel Yayın Dağıtım
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.239-252
  • Editörler: GÖKÇEARSLAN ŞAHİN,YILDIZ DURAK HATİCE, Editör
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Veri kümeleri, geniş dil modelleri ve makine öğrenmesi tekniklerinin birlikte işe koşulmasıyla yapay zeka son yıllarda büyük bir ivme kazanarak profesyonel yaşamın birçok alanında olduğu gibi eğitim öğretim süreçlerinde de yaygın bir şekilde kullanılmaya başlanmıştır. Her teknoloji, yazılım ya da araçta olduğu gibi üretken yapay zeka uygulamalarının da yeterlilikleri, kullanım biçimleri, sınırlılıkları bu uygulamalar sayesinde edinilen fırsatlara ve bu uygulamalar yüzünden oluşan zorluklara sebebiyet vermektedir. Yükseköğretim düzeyinde de bu fırsatların ve zorlukların yansımaları farklılaşmaktadır. Öğrenci, öğretim elemanı ve yöneticiler bağlamında ele alınabilecek en önemli fırsatlar öğrenenlere bireysel öğrenmeyi destekleyici etkinliklerin sunulması, insan ve yapay zeka iletişimini sağlaması, etkili bir geri bildirim mekanizması sunması, uyarlanabilir öğrenme ortamlarını geliştirmeye destek olması, öğretim sürecinin planlanması, değerlendirme süreçlerine yönelik destek ve eğitim öğretim süreçlerinin yönetsel boyutta sunmuş olduğu fırsatlar olarak kategorize edilebilir. Zorluklar boyutunda karşılaşılan birçok durum olsa da etik sorunlar, akademik dürüstlük, intihal ve pedagojik sorunlar bağlamında bu zorluklar kategorize edilebilir.