Yapay Zeka Okuryazarlığı, GÖKÇEARSLAN ŞAHİN,YILDIZ DURAK HATİCE, Editör, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, ss.239-252, 2024
Veri kümeleri,
geniş
dil modelleri ve makine öğrenmesi
tekniklerinin birlikte işe
koşulmasıyla
yapay zeka son yıllarda
büyük
bir ivme kazanarak profesyonel yaşamın
birçok
alanında
olduğu
gibi eğitim
öğretim
süreçlerinde
de yaygın
bir şekilde
kullanılmaya
başlanmıştır.
Her teknoloji, yazılım
ya da araçta
olduğu
gibi üretken
yapay zeka uygulamalarının
da yeterlilikleri, kullanım
biçimleri,
sınırlılıkları bu
uygulamalar sayesinde edinilen fırsatlara ve bu
uygulamalar yüzünden
oluşan
zorluklara sebebiyet vermektedir. Yükseköğretim
düzeyinde
de bu fırsatların ve
zorlukların
yansımaları
farklılaşmaktadır. Öğrenci,
öğretim
elemanı ve
yöneticiler
bağlamında
ele alınabilecek
en önemli
fırsatlar
öğrenenlere
bireysel öğrenmeyi
destekleyici etkinliklerin sunulması, insan ve yapay zeka
iletişimini
sağlaması,
etkili bir geri bildirim mekanizması sunması,
uyarlanabilir öğrenme
ortamlarını
geliştirmeye
destek olması, öğretim
sürecinin
planlanması,
değerlendirme
süreçlerine
yönelik
destek ve eğitim
öğretim
süreçlerinin
yönetsel
boyutta sunmuş
olduğu fırsatlar
olarak kategorize edilebilir. Zorluklar boyutunda karşılaşılan
birçok
durum olsa da etik sorunlar, akademik dürüstlük,
intihal ve pedagojik sorunlar bağlamında
bu zorluklar kategorize edilebilir.