Meraklı Minik Dergisinin 21. yy. Becerileri Açısından İncelenmesi


AŞKAR N., AKYOL N. A., ÇAKIR H.

Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.24, sa.2, ss.769-787, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmada, Türkiye’de erken çocukluk dönemine yönelik aylık bilim dergisi olan Meraklı Minik dergisinin 21. yy. becerilerine yer verme durumu incelenmiştir. Çalışma betimsel türde bir araştırma olup nitel yöntemlerden doküman incelemesi yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın veri setini Meraklı Minik dergisinin 2022 yılına ait tüm sayıları ve ekleri oluşturmaktadır. Araştırmada 21. yy. becerilerinin değerlendirilmesinde “21. yy. için Öğrenme Ortaklığı (The Partnership for 21st Century Learning- P21)” tarafından geliştiren beceriler çerçevesi esas alınmıştır. Veri toplama sürecinde araştırmacılar tarafından geliştirilen “21.Yüzyıl Becerileri Kontrol Listesi” kullanılmıştır. Meraklı Minik dergisinin 2022 yılı sayıları bütünüyle incelendiğinde, 21. yy. becerilerinin tamamına ve tüm alt becerilere yer verilmiş olduğu görülmektedir. Bu becerilerden öğrenme ve yenilenme becerileri %59,41, yaşam ve kariyer becerileri %28,16, bilgi, medya ve teknoloji becerileri ise %12,41 oranında yer almaktadır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda Meraklı Minik Dergisinde 21. yy. becerilerine sıklıkla yer verildiği görülmektedir. Ancak diğer becerilere göre bilgi, medya ve teknoloji becerilerine ve medya okuryazarlığı alt becerilerine sınırlı düzeyde yer verildiği dikkati çekmektedir. Sağladığı ücretsiz erişim olanağı ve erişilebilir ücretlendirme politikası gibi pek çok nedenle çok sayıda çocuğun bireysel kullanımına açık olan bir medya aracının bu konuda daha güçlü olması önerilmektedir. Ayrıca sosyal ve kültürel becerilerin güçlendirilmesiyle, bu coğrafyada mevcut çok kültürlü yapının içinde farklı kültürleri anlama, değerlendirme ve kültürler arası uyumu destekleme kapasitesi artırılabilir.
In this study, the inclusion of 21st-century skills in “Meraklı Minik”, a monthly scientific magazine dedicated to early childhood in Turkey, was examined. The research employed a descriptive methodology, utilizing the qualitative method of document analysis. In the research, the assessment of 21st-century skills is based on the framework developed by "The Partnership for 21st Century Learning - P21." During the data collection process, the researchers utilized the "21st Century Skills Checklist" that they developed. Upon a comprehensive analysis of all issues of the “Meraklı Minik” magazine from the year 2022, it was observed that the magazine addressed all 21st-century skills and their sub-skills. Among these skills, learning and innovation skills constitute 59.41%, life and career skills make up 28.16%, while information, media, and technology skills are represented at a rate of 12.41%. The findings indicate that "Meraklı Minik" Magazine consistently incorporates 21st-century skills. However, in comparison to other skills, there is a noticeable limitation in covering information, media, and technology skills, as well as media literacy sub-skills. Due to various reasons such as providing free access and an easily accessible pricing policy, it is recommended that a media tool available for individual use by many children should be strengthened in this aspect. Moreover, strengthening social and cultural skills can enhance the capacity within the multicultural framework of this region to understand, appreciate, and support different cultures, as well as promote intercultural harmony.