İngilizce Öğretmenliği Lisans Programına Katılımcı Yaklaşım ile Genel Eleştirel Bir Bakış


Tapış M. G., Mizikaci F.

XII International Conference on Critical Education, Ankara, Turkey, 3 - 06 July 2024, pp.265-266

  • Publication Type: Conference Paper / Summary Text
  • City: Ankara
  • Country: Turkey
  • Page Numbers: pp.265-266
  • Ankara University Affiliated: Yes

Abstract

Yabancı dil öğretimi ve öğrenimi kavramları güç ilişkilerinin merkezinde yer aldığı için çeşitli politik çağrışımları da beraberinde getirmektedir. Bir dil sadece bireyler üzerinde değil, toplumlar üzerinde de büyük bir güce sahiptir. Bu güçle bir dil, bireyleri ve toplumları güçlendirebilir ya da zayıflatabilir, özgürleştirebilir ya da köleleştirebilir, toplumları yapısöküme uğratabilir ya da yeniden inşa edebilir ya da toplumlarda ezen-ezilen dinamikleri yaratabilir. Bu güç göz önünde bulundurulduğunda, İngilizcenin dünya genelinde uluslararası ortak bir dil olarak hegemonyası çok hassas bir durumdur. İngilizcenin hegemonyası, dil ve kültür emperyalizminin bir aracı olarak yabancı dil olarak öğretildiği sınıf ortamlarına da yansımaktadır. Bu nedenle İngilizce öğretmenlerinin, İngilizcenin elitist ve emperyalist çağrışımlarına vurgu yaparak politik yönlerini ele alabilecek, politik ve eleştirel bir bilinç geliştirmeye dayalı bir öğretim yöntemi benimsemeleri büyük önem taşımaktadır. Katılımcı yaklaşım bağlamında İngilizce Öğretmenliği (ELT) lisans programının praksisini eleştirel bir şekilde analiz etmeyi amaçlayan araştırma, eleştirel pedagoji yoluyla sınıfta İngilizcenin politikasını ele alma yolunun başlangıcı olabilir. Temel nitel araştırma modeline göre tasarlanan çalışmanın verileri, programdaki öğretim elemanları ve öğrencilerle yapılan görüşmeler ve seçilen program dokümanlarının analizi yoluyla toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Bulgular, katılımcı yaklaşımın ELT programında yer almamasına rağmen, programın katılımcı yaklaşımın uygulanması için büyük bir potansiyele sahip olduğunu ortaya koymuştur.