31. ULUSLARARASI EĞİTİMDE YARATICI DRAMA KONGRESİ, Ankara, Türkiye, 25 - 27 Ekim 2023, cilt.1, ss.125-130
Bu araştırma
Çağdaş Drama Derneği (ÇDD) paydaşlarından elde edilen verilerin çeşitli
istatistik ve coğrafi bilgi sistemleri (CBS) yazılımları aracılığıyla gerçekleştirilen
alansal analizini konu edinmektedir. Bahsi geçen verilerin toplanması için bir
çevrimiçi sormaca tasarlanmıştır. ÇDD paydaşlarının genel demografik
özelliklerinin analizi amacıyla oluşturulan bu sormacanın geçerliliği, yaratıcı
drama alanında uzman 3 bilim insanından görüş sağlanmıştır. Bu ölçme aracında katılımcılara
3’ü isteğe bağlı, 16 zorunlu, toplam 19 soru yöneltilmiştir. Sormaca bağlantısı
2764 kişiye kısa mesaj aracılığıyla ulaştırılmış, yaklaşık 2 aylık süreç
sonunda 604 yanıta erişilmiştir. Verilen yanıtlardan 585 tanesinin analiz için
uygun olduğu görülmüş ve IBM SPPS 21 istatistik, ArcGIS 10.2.2. CBS yazılımları
aracılığıyla alansal analiz gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların yüzde 85’i XX
(kadın) ve yüzde 15’i XY (erkek) kromozomları taşımaktadır. %53’ü evlidir.
%54’ünün çocuksuz ve neredeyse tamamı üniversite ve/veya lisansüstü eğitim
mezunudur. Hiyerarşik olarak sıralandıklarında ilk üçe giren bölümler sınıf
öğretmenliği, okul öncesi öğretmenliği, psikolojik danışmanlık ve rehberliktir.
Katılımcıların yaş aralığı incelendiğinde %75’i 30-39 arasındadır. Her 100
katılımcıdan 53’ü öğretmendir ve 38’i drama lideri/eğitmenidir. Katılımcıların
%98’i drama eğitimini başkalarına da önerdiklerini ifade ederken, aylık
gelirleri incelendiğinde %44’ü 570 Amerikan dolarından daha az kazanmakta ve on
katılımcıdan üçü açlık sınırının altında gelir elde etmektedir. Yaşanılan
yerler frekans büyüklüğüne göre sıralandığında ilk üçe giren iller; sırasıyla
Ankara (%33,3), İstanbul (%12,7) ve İzmir’dir (%12,7).