Okul yöneticilerinin koronavirüs ile ilişkili sağlık okuryazarlığı ve etkileyen faktörler


Creative Commons License

Öztürk F. Ö., Sönmez S., Soylar P.

3. Uluslararası 4. Ulusal Halk Sağlığı Hemşireliği Kongresi, Ankara, Türkiye, 11 - 13 Ocak 2023, ss.92, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.92
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Sağlık okuryazarlığı bireylerin sağlığını korumak ve geliştirmek için sağlıkla ilgili bilgileri bulma,

anlama, değerlendirme ve uygulama becerisini ifade eden bir kavramdır. Özellikle COVID-19 pandemisi

başladıktan sonra sağlık okuryazarlığı ile birlikte COVID-19 ile ilgili bilgiye erişme, anlama, değerlendirme

ve uygulamayı içeren COVID-19 ile ilişkili sağlık okuryazarlığı kavramı ortaya çıkmıştır. Covid-19 pandemi

sürecinde okullar başta olmak üzere tüm yaşam alanlarında sağlığı koruma önlemlerinin alınarak okullarda

sağlığın geliştirilmesi gerekmektedir. COVID-19 pandemi sürecinde okul sağlığı çalışmalarının planlanmasında

ve yürütülmesinde okul yöneticileri lider konumdadır. Bu çalışmada okul yöneticilerinin koronavirüs ile ilişkili

sağlık okuryazarlığı düzeyi ve bu düzeyi etkileyen faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışmanın okul

sağlığı kapsamında sağlık okuryazarlık düzeyini artırmaya yönelik çalışmalara ışık tutacağı düşünülmektedir.

Gereç-Yöntem: Kesitsel tipte olan bu çalışmanın örneklemini Ankara’daki ilkokul, ortaokul ve liselerdeki

402 okul yöneticisi oluşturmuştur. Veriler Eylül 2021 ile Şubat 2022 arasında tanımlayıcı özellikler soru

formu ve COVID-19 ile ilişkili sağlık okuryazarlığı ölçeği (HLS-COVID-Q19) kullanılarak toplandı. Verilerin

analizinde tanımlayıcı istatistikler, bağımsız gruplarda t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır.

Veriler SPSS 14.0 programında değerlendirilmiştir. Anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmiştir. Çalışma

öncesi etik kurul onayı (22.04.2021, 06/32), kurum izni ve katılımcılardan aydınlatılmış onam alınmıştır.

Bulgular: Katılımcıların %64.4’ünün erkek olduğu, %34.6’sının 40 yaş ve altında olduğu, %35.6’sının

ilkokulda görev yaptığı belirlendi. Katılımcıların %77.1’i yeterli, %16.7’si problemli ve %6.2’si yetersiz

düzeyde koronavirus ile ilişkili sağlık okuryazarlığına sahipti. Katılımcıların HLS-COVID-Q19 ölçeği

toplam puan ortalaması 3.36±0.55’dir. HLS-COVID-Q19 alt boyut puan ortalamaları bilgiye erişim için

3,45±0,52, anlama için 3,39±0,61, değerlendirme için 3,26±0,63 olarak bulundu. Yaş, cinsiyet, kronik

hastalık durumu, görev yapılan okul türü, koronavirüs hakkında bilgi düzeyi, koronavirüs hakkında

bilgi nedeniyle kafa karışıklığı düzeyi, aşı olma isteği, aşıların güvenli, etkili ve dini inançlarına uyumlu

olduğuna inanma durumunun koronavirüs ile ilişkili sağlık okuryazarlığını etkilediği saptandı (p<0.05).

Sonuç: Bu çalışmada okul yöneticilerinin koronavirüs ile ilişkili sağlık okuryazarlığı düzeyi yeterli bulunmuştur.

Okul yöneticilerinin sağlık okuryazarlığı düzeyini cinsiyet, yaş, kronik hastalık durumu, görev yaptığı okul türü,

koronavirüs hakkında bilgi düzeyi, koronavirüs hakkında bilgi nedeniyle kafa karışıklığı düzeyi, aşı olma isteği ve

aşılar hakkındaki düşüncelerinin etkilediği belirlenmiştir. Okul sağlığını geliştirme faaliyetlerinin planlanmasında

okul yöneticilerinin koronavirüs ile ilişkili sağlık okuryazarlığı düzeyini etkileyen faktörlerin dikkate alınması

önerilmektedir.