INTERNATIONAL JOURNAL OF LANGUAGE ACADEMY, cilt.3, sa.3, ss.293-305, 2015 (Hakemli Dergi)
Türkçe eğitimindeki temel amaç, öğrencilere temel dil becerilerini kazandırmak ve geliştirmektir. Anlamaya
dayalı bir dil becerisi olan dinlemenin diğer dil becerileri arasında özel bir yeri vardır (Nunan,1989: 32).
Çünkü dinleme diğer dil becerilerinin temeli ve konuşmayla birlikte hem ilk kazanılan hem de en fazla
kullanılan beceri olarak kabul edilmektedir. Dil gelişimindeki ve öğrenmedeki payı da düşünüldüğünde
dinleme eğitimi üzerinde önemle durulmalı ve dinleme becerisiyle ilgili çalışmalarda karşılaşılan güçlükler
belirlenmeli ve bu güçlükleri çözüm yoluna gidilmelidir. Bu doğrultuda yapılan araştırmanın amacı, 3. ve 4.
sınıf öğretmenlerinin dinleme eğitiminde karşılaştıkları güçlükleri görüşleri doğrultusunda ortaya
koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ve Adana ili merkez okullarında görev yapan on sekiz 3.
ve 4. sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmaya ilişkin veriler nitel araştırma yöntemiyle toplanmıştır. On sekiz öğretmenden oluşan çalışma grubu amaçlı örnekleme yönteminden ölçüt örneklemesi kullanılarak
belirlenmiştir. Üçüncü ve dördüncü sınıf öğretmenlerinin dinleme becerisini geliştirmek amacıyla yaptıkları
çalışmalarda karşılaştıkları güçlükleri görüşleri doğrultusunda ortaya koymak için öğretmenlerle görüşme
yapılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Yapılan görüşmelerden elde edilen
veriler, içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırmanın sonunda 3. ve 4. sınıf öğretmenlerinin Türkçe dersi
dinleme eğitiminde karşılaştığı güçlükler belirlenmiştir. Bu güçlükler etkinlikler, yöntem ve teknikler, araçgereçler, ölçme ve değerlendirme boyutlarıyla ele alınmıştır. Dahası güçlüklerin çözümüyle ilgili öğretmen
görüşleri alınmış ve sorunların giderilmesine yönelik öneriler sunulmuştur.
Basic aim of Turkish education is to make students improve and achieve main skills of language. Listening
which is based on comprehension has got a very special place among the other skills as successful
communication is based on successful listening (Nunan,1989, p. 32). The aim of the research is to find out
the problems that 3rd and 4th grade teachers encounter in teaching listening according to their views. Data
was collected through interview with teachers of 3rd and 4th grade in state primary schools in some of the
central districts (Seyhan, Çukurova) of Adana and Çankaya district of Ankara, Turkey. The workgroup were
determined through sampling criteria for purposeful sampling. The collected data was analyzed with
content analysis technique. Results showed that all teachers had problems in teaching listening and
thought that the reasons for these problems were not related with themselves. This study has been
conducted on teaching listening in Turkey. As language education is offered all over the world, similar
studies can be conducted in the other countries. Additionally, the problems encountered in teaching
listening or other language skills in all educational institutions can be investigated.