Özel Güvenlik ve Koruma Programı Öğrencilerinin Mesleki Kimlik, Gelecek ve Özyeterlilik Algısı: Ayaş MYO Örneği


Yaşa A. G.

7. Uluslararası Kapadokya Bilimsel Araştırmalar Kongresi, Nevşehir, Türkiye, 2 - 04 Ağustos 2025, ss.430-439, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Nevşehir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.430-439
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, Ayaş Meslek Yüksekokulu Özel Güvenlik ve Koruma Programı öğrencilerinin mesleki kimlik, mesleki gelecek ve mesleki özyeterlilik algılarını incelemektedir. Özel güvenlik sektörünün hızla büyümesi, kamusal güvenlikte özelleştirme eğiliminin artışıyla birlikte sektör çalışanlarının niteliklerinin önemini artırmıştır. Bu nedenle mesleki algılar, sektördeki kariyer tercihlerini, performansı ve tutumları doğrudan etkileyen unsurlar olarak değerlendirilmektedir. Araştırmanın temel amacı, bu üç boyuttaki algıların düzeylerini belirlemek ve aralarındaki ilişkileri ortaya koymaktır. Çalışma nicel araştırma yöntemine dayanmaktadır ve Ayaş MYO Özel Güvenlik ve Koruma Programı'nda öğrenim gören toplam 57 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak 5'li Likert ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Betimleyici bulgular öğrencilerin mesleki özyeterlilik algısının yüksek, mesleki gelecek algısının orta-yüksek ve mesleki kimlik algısının ise görece düşük-orta düzeyde seyrettiğini göstermiştir. Cinsiyete dayalı analizlerde anlamlı farklılık görülmemiştir. Bununla birlikte birinci sınıf öğrencilerinin mesleki gelecek ve kimlik puanları ikinci sınıflara kıyasla anlamlı düzeyde yüksek olarak bulunmuştur. İlgili durum incelendiğinde söz konusu durum program ilerledikçe motivasyonun azaldığını gösterir nitelikte yorumlanabilmektedir. Sonuç olarak değerlendirildiğinde ise mesleki algıların eğitim süreçleriyle doğrudan ilişkili olduğu, öğrencilerin sektöre yönelik aidiyet duygularının güçlendirilmesinin eğitim politikalarının temel hedeflerinden biri olması gerektiği vurgulanmaktadır. Bulgular, sektörün kurumsal imajına yönelik algısal yatırımın eğitim müfredatı aracılığıyla güçlendirilmesi gerektiğine işaret etmektedir. Eğitim programlarının sektörle daha yakın iş birliği içinde ve dinamik bir yapıda kurgulanması gerektiği önerisi çalışmanın önemli çıktılarındandır.

Anahtar Kelimeler: Özel Güvenlik, Mesleki Kimlik, Mesleki Gelecek, Özyeterlilik, Mesleki Algılar

This study examines the perceptions of professional identity, professional future, and professional self-efficacy among students in the Private Security and Protection Program at Ayaş Vocational School. The rapid growth of the private security sector, coupled with the

increasing trend toward privatization in public security, has heightened the importance of the qualifications of sector employees. Therefore, professional perceptions are considered key factors directly influencing career choices, performance, and attitudes within the sector. The primary objective of the study is to determine the levels of these three dimensions of perception and to reveal the relationships between them. The study is based on quantitative research methods and was conducted on a total of 57 students enrolled in the Private Security and SPSS program. Descriptive findings indicate that students' perceptions of professional selfefficacy are high, perceptions of professional future are moderately high, and perceptions ofprofessional identity are relatively low to moderate. No significant differences were observed in gender-based analyses. However, first-year students' scores for professional future and identity were found to be significantly higher than those of second-year students. When the relevant situation is examined, it can be interpreted as indicating that motivation decreases as the program progresses. In conclusion, it is emphasized that professional perceptions are directly related to educational processes and that strengthening students' sense of belonging to the sector should be one of the main goals of educational policies. The findings indicate that perceptual investment in the sector's corporate image should be strengthened through the educational curriculum. The recommendation that educational programs should be designed in closer collaboration with the sector and in a dynamic structure is one of the important outcomes of the study.

Keywords: Private Security, Professional Identity, Professional Future, Self-Efficacy,

Professional Perceptions