İletişim ve Medya Alanında Uluslararası Araştırmalar 15, Prof. Dr. Güven Necati Büyükbaykal,Prof. Dr. Ayşe Ceyda Ilgaz Büyükbaykal, Editör, Eğitim Yayınevi, Ankara, ss.73-93, 2023
Dijital iletişim teknolojilerinin gelişmesi ve sosyal medyanın yaygınlaşmasıyla birlikte, hem kullanıcılar, hem de araştırmacılar açısından tartışma yaratan konulardan biri de, etik ihlâllerdir. Henüz geleneksel medyadaki etik kodlar tam olarak içselleştirilememişken, dijital medyanın yaygınlaşması ve sosyal ağların gelişmesi sonucu herkesin kendine ait bir mecradan başka kullanıcıları da “bağlayan” yayınlar ve paylaşımlar yapması ile etik meselesi, toplumsal işleyişi etkileyen bir olgu olarak sosyal ağlar bağlamında son yıllarda yeniden gündeme gelmektedir.
Etik sınırların nerede başlayıp nerede bittiği, toplumsal yaşamın her alanında tartışma konusu olmuştur. Medya araçları ise, bir yandan halkın haber alma hakkına hizmet ederken, diğer yandan etik değerlere ve kodlara uymakla yükümlüdür. Günümüzde etik kuralların belirlenmesi; kurumlar, kuruluşlar ve geleneksel medya araçları dışında, kurumların ve bireylerin sosyal medya kullanımları açısından da oldukça önemlidir. Zira hukukî hak ve ihlaller dışında ahlakî değerler, bakış açıları, toplumsal hassasiyetler ve kişisel sınırlar da devreye girmektedir.
Sosyal medyada ve sosyal paylaşım ağlarında etik sınırların nasıl belirlenebileceği ile ilgili tartışmalara başlamadan önce etik kavramının tanımlarına göz atmak faydalı olacaktır