Sosyoekonomik Eşitsizliklerin Erken Çocukluk Dönemindeki Etkileri


Çebi E., ÜSTÜNDAĞ A., (Caliskan) Odabas D.

Sağlık ve Toplum, cilt.34, sa.1, ss.17-24, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Derleme
  • Cilt numarası: 34 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: Sağlık ve Toplum
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.17-24
  • Ankara Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ülkeler arasındaki ve ülke içindeki sosyoekonomik farklılıklar, çocukların gelişimindeki eşitsizlikleri artırmaktadır. Sosyoekonomik dezavantajlara erken ve sürekli maruz kalmak çocukların zihinsel ve fiziksel sağlığını bozmaktadır. Sosyoekonomik dezavantaj; düşük hane geliri, mutlak veya göreli yoksulluk, işsizlik, meslek, eğitim seviyesi veya dezavantajlı bölgelerde oturma verileri kullanılarak ölçülebilir. Erken çocukluk dönemindeki deneyimler ve müdahaleler çocuğun fiziksel ve ruhsal sağlığının, davranışsal ve sosyal becerilerinin gelişmesine etki eder ve sosyoekonomik durumdan kaynaklanan eşitsizliklerin engellenmesine ve fırsat eşitliği yaratılmasına yardımcı olur. Erken çocukluk, tüm çocukların potansiyellerini tam olarak geliştirmelerini sağlamak için en etkili ve uygun maliyetli zamandır. Etkili programlar, politikalar ve müdahaleler çocukları yoksulluk içinde yaşamanın olumsuz sonuçlarından koruyabilir. Bu derlemede sosyoekonomik eşitsizliklerin erken çocukluk dönemine etkilerini incelemek ve çözüm önerileri getirmek amaçlanmıştır.
Socioeconomic disparities between countries and within country increase inequalities in the development of children. Early and continuous exposure to socioeconomic disadvantages impairs children’s mental and physical health. Socioeconomic disadvantage can be measured using data on low household income, absolute or relati- ve poverty, unemployment, occupation, education level, or residence in disadvantaged areas. Experiences and interventions in early childhood affect the development of the child’s physical and mental health, behavioral and social skills, and help prevent inequalities arising from socioeconomic status and create equal opportunities. Early childhood is the most effective and cost-effective time to enable all children to develop to their full potential. Effective programs, policies and interventions can protect children from the negative consequences of living in poverty. In this review, it is aimed to exa- mine the effects of socioeconomic inequalities on early childhood and to suggest solutions.