Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: KÜBRA KARACA
Danışman: SILA AY
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Yabancı dil öğretimi alanında, öğrencilerin okuma ve yazma becerilerini dizisel olarak geliştirmeye yönelik yapılan çalışmaların azlığından hareketle ortaya koyulan bu çalışma, İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen ve A2/B1 düzeyinde dil yetkinliğine sahip olan öğrencilerin okuma ve yazma becerilerini geliştirmek üzere yayınlanan kitaplarda sunulan etkinlikleri incelemeyi ve sınıflandırmayı amaçlamaktadır. Bu çalışmada, göreve dayalı dil öğretiminin ilkelerinde tanımlanan üç aşamalı model (görev öncesi, sırası ve sonrası), etkinlikleri belirlemek ve sınıflandırmak üzere, seçilen okuma ve yazma kitaplarıyla oluşturulan veri tabanına uyarlanmıştır. Bu çalışma temel olarak, (i) okuma becerisini ve yazma becerisini geliştirmeyi amaçlayan kitaplarda kullanılan etkinlikler, becerilerin amaç ya da araç oluşlarına göre nasıl bir görünüm sergilemektedir?, (ii) yazma becerisini geliştirmeyi amaçlayan kitaplarda okuma, okuma becerisini geliştirmeyi amaçlayan kitaplarda ise yazma, her zaman ardışık olarak bulunmakta mıdır?, (iii) en sık kullanılan etkinlikler nelerdir ve bu etkinlikler kullanım sıraları açısından benzerlik ya da farklılık göstermekte midir? sorularına yanıt aramaktadır. Bu araştırma soruları doğrultusunda, birtakım nicel (ki-kare testi ile) ve nitel betimlemeler, sınıflandırmalar ve öneriler, araştırma kapsamı içerisinde sunulmuştur. Çalışmanın sonunda, yapılan ki-kare testinin sonucunda, kitaplarda en sık olarak kullanıldığı belirlenen etkinliklerden 14’ünün kullanıldıkları sıra açısından, benzer görünüm sergilediği ve etkileşimsel olarak herhangi bir sırada kullanılabileceği; 9’unun ise, kullanıldıkları sıra açısından anlamlı farklılıklar gösterdiği bulgulanmıştır. Yapılan sınıflandırma sonucunda ise, yazma becerisini ve okuma-yazma becerilerini geliştirmeyi amaçlayan kitapların, çalışmada tanımlanan okuma çerçevesine (1-O-Y) yakın bir görünüm sergilediği ve bu kitaplarda yazma sonrası etkinliklerin çok sınırlı olduğu görülmüştür. Bu doğrultuda, yalnızca okumayı geliştirmeyi amaçlayan kitaplar için 1-O-Y, yalnızca yazmayı geliştirmeyi amaçlayan kitaplar için O-Y-3, okuma-yazmayı bir arada geliştirmeyi kitaplar için ise 1-O-3-Y çerçevesi önerilmektedir.AbstractConsidering that the studies which are intending to improve reading & writing skills of the students sequentially in the field of foreign language teaching are limited, this study aims at examining and classifying the activities presented by the selected reading and writing oriented books which are published in order to improve the reading & writing skills of the students who are at A2/B1 level and learning English as a foreign language. In this study, a three staged model (pre-task, task cycle and production) suggested by the principles of task based language teaching is adapted to the data obtained from the reading & writing books in identifying and classifying activities. This study searchs for answers to these main questions: (i) what is the general pattern of the presented activities in terms of whether reading and writing skills are a means or an end?, (ii) is reading consecutively apparent in writing oriented books as a complemantary skill or vice versa?, (iii) what are the mostly used activities in the selected books and are there any similarities or differences between the reading and writing books in terms of the preferred order of the activities?, By following these research questions, qualitative and quantitative (by running a chi-squared test) descriptions, classifications and some suggestions are presented within the framework of this study. As a result of the chi-squared test, it is found out that the fourteen activities are similar – thus, they can be used interactionally at any order - and nine activities show significant differences in terms of the order in which they are used. As a consequence of the classifications, it is ascertained that the books which are only writing oriented and focusing on reading & writing together show a similar structure to the presented reading frame (1-O-Y). It is determined that especially the post writing activities are fairly limited in these books. In this direction, some suggestions are made for improving reading & writing skills of the students individually by offering 1-O-Y / Y-O-3 frames respectively and a hybrid frame for improving aforementioned skills integratedly.