Gönüllü motivasyon envanteri: Türk popülasyonuna uyarlaması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞEN ÇEVİK

Danışman: FERDA GÜRSEL

Özet:

İnsanlar çok çeşitli ve karmaşık nedenlerle gönüllü olurlar. Bu nedenle, tek bir kavram ile gönüllü olunma nedenlerini anlaşılması zor görünmektedir (Wilson, 2000). Bu çalışmanın amacı, 2004' de Esmond ve Dunlop tarafından geliştirilen ?Volunteer Motivation Inventory (VMI)? Türk Popülâsyonuna uyarlamaktır. Bu envanter toplam 44 madde, 10 Alt ölçeği bulunan (Değerler, Takdir Etme, Sosyal Etkileşim, Karşılılık, Tepkisellik, Benlik Saygısı, Sosyal, Kariyer Gelişimi, Anlama ve Koruyucu) ve 5' li likert tipi (?Kesinlikle katılıyorum? dan ?Kesinlikle katılmıyorum? bir envanterdir. Bu çalışmada orijinal İngilizce form ve Türkçe çevirisi 20 kişiye uygulanmıştır. Güvenirlik analizi için SPSS 12 paket programı ile Cronbach Alfa değerleri hesaplanmıştır. 10 alt envanterde Cronbach Alfa değerleri 0,45 ile 0,78 arasında bulunmuştur. Yapı Geçerliliğini test etmek için envanter 483 gönüllü (Madde sayısı X 10) uygulanmış ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) LISREL 8.7 programı kullanılarak hesaplanmıştır. Maksiumum olabilirlik kestirimi kullanılarak Doğrulayıcı Faktör analizi (DFA) yapılmış ve X²' nin 3304,94, sd'nin 815, p'nin 0,00 ve RMSEA'sınında 0,080; GFI 0,76; NNFI 0,92; NFI 0,92; CFI 0,95; SRMR 0,085 ve %90 güven aralığı RMSEA sınında 0,077 ile 0,083 arasında olduğu görülmüştür. Elde edilen uyum indeksleri, 43 madde için özgün formun Türk popülâsyonunda doğrulandığını göstermiştir. Sonuç olarak, Gönüllü Motivasyon Envanteri'nin güvenilirliği ve geçerliliği test edilerek Türk popülâsyonunda doğrulanmıştır. AbstractPeople become volunteer a very diverse and complex reasons. Therefore, it seems difficult to understand the reasons for volunteering with a single concept (Wilson, 2000). The aim of this study is to adapt the Volunteer Motivation Inventory (VMI), which was developed by Esmond and Dunlop in 2004, into Turkish population. VMI is a 5 point likert type scale (`Strongly Disagree? to `Strongly Agree?) consisted of 44 items including 10 subscales (Values, Reciprocity, Recognition, Understanding, Self-Esteem, Reactivity, Social, Protective, Social Interaction, and Career Development). In this study, the original English form and Turkish version were applied to 20 participants. For reliability analysis, Cronbach's alpha was calculated by SPSS 12. Cronbach's alpha coefficients of 10 subscales ranged from 0.45 to 0.78. For construct validity the inventory was applied to 483 volunteers (number of item X 10). Confirmatory factor analysis (CFA) was used by LISREL 8.7. CFA by using maximum likelihood estimation resulted that; X²: 3304,94, df: 815, p: 0,00, RMSEA: 0,080; GFI 0,76; NNFI 0,92; NFI 0,92; CFI 0,95; SRMR 0,085 and RMSEA with 90% confidence interval was between 0.077 and 0.083. Fit indexes indicated that VMI was confirmed with 43 items for the Turkish population. As a result, reliability and validity of VMI was confirmed for Turkish population.