Yakınlık türlerinin farklı bilgi tabanlarına sahip sektörlerde bilgi, öğrenme ve yenilik süreçlerine etkisi: Eskişehir örneği


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATİH ALTUĞ

Danışman: MUTLU YILMAZ

Özet:

Yenilik, hem ülkeler hem de firmalar için ulusal ve uluslararası alanda rekabet gücü kazanmanın, verimlilik artışı sağlamanın, ekonomik büyüme ve gelişmenin, dolayısıyla da refah ve yaşam kalitesi artışının en temel unsurlarından biri olarak kabul edilmektedir. Bu bağlamda çalışma evrimsel ve ilişkisel ekonomik coğrafya perspektifinden, farklı bilgi tabanlarına sahip sektörlerde yenilik ve onun hammaddesi olan bilgi, bilgi üretimi, bilgiye erişim, bilgi yayılmaları ve öğrenme süreçleri üzerinde coğrafi/mekânsal ve ilişkisel (bilişsel, sosyal, kurumsal, örgütsel) yakınlıkların etkisini incelemeyi amaçlamıştır. Çalışma sahası olarak Eskişehir seçilmiştir. Çalışmanın amacına uygun olarak bilgi tabanları birbirinden farklılaşmış 3 sektör seçilmiştir. Bu sektörlerden hem anket hem de derinlemesine görüşme teknikleri ile veriler toplanmış, ayrıca ikincil verilerden de faydalanılmıştır. Toplam 81 adet anket yapılmış, veriler SPSS 23.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Nitel veriler ise Miles & Huberman tekniği ile analiz edilmiş, elde edilen nitel ve nicel bulgular önce her sektör için ayrı ayrı daha sonra sektörlerin karşılaştırılması sureyitle değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Sonuç olarak yakınlık türlerinin bilgi , öğrenme ve yenilik süreçlerine sektöre ve değişkene göre farklı etkilerde bulundukları tespit edilmiştir. Mekânsal dinamikler yakınlık türlerinin işleyişini farklılaştırmakta ve bu durum literatürden farklı sonuçlar elde etmemize olanak sağlamaktadır. Innovation is considered as one of the most basic elements of gaining competitiveness in the national and international level, providing productivity increase, economic growth and development therefore well-being and quality of life increase for both countries and firms. In this context, the study focuses on the effects of geographical/spatial and relational (cognitive, social, institutional, organizational) proximities on innovation, knowledge, knowledge production, access to knowledge processes from the perspective of evolutionary and relational economic geography. Eskişehir was chosen as the study area. In accordance with the purpose of the study, 3 sectors with differentiated knowledge bases were selected. Datas were collected with both questionarre and interviewind techniques from these sectors. Furthermore, secondary data were also used. A total of 81 questionnaires were have administered and these were have analyzed by SPSS 23.0 packet program. The qualitative data were have analyzed by Miles & Huberman technique and the qualitative and quantitative findings obtained were first evaluated for each sector separately and then compared with each other. As a result, it was have determined that types of proximities have different effects on knowledge, learning and innovation processes.Spatial dynamics have been effected the functioning of proximities types and this results differantiate from literatüre.