Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2006
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: İbrahim COŞKUN
Danışman: CEMAL TOSUN
Özet:Yetiskinlere yönelik din egitimi faaliyetlerinin en genis olanlarının basında vaazlar gelmektedir. Vaazlar yetiskinler din egitiminde etkin bir isleve sahiptir. Kıssa ise vaazlarda kullanılan bir anlatım teknigidir. Kıssalar sadece çocukların ve gençlerin egitiminde degil yetiskinlerin egitiminde de kullanılmaktadır. Mevlana'nın dini anlatım ve irsadında kıssalar önemli bir yere sahiptir. Mesnevî'de çokça kıssa aktarılmasındaki amaç, idraki zorlayan yüce ve soyut hakikatleri muhatapların anlayıs ve kavrayıs seviyesine indirgemektir. Mesnevi'de kıssaların bulunması, masal ya da hikaye anlatmasının amacı bu kıssalardan ders ve ibret alınmasıdır. Bu arastırmada, yetiskinler din egitimi uygulamalarından biri olan vaazda sıkça kullanılan ve bir anlatım teknigi olan 'kıssa'lar ve bunun yanı sıra klasikler arasında zikredilen Mesnevî ve Mesnevî'de bulunan kıssalar, anlatılıs yerleri, amaçları, nitelikleri ve konuları tespit ve tasnif edilmistir. Arastırma giris ve sonuç kısımları hâriç iki bölüm ve Mesnevî'deki kıssaların yukarıda zikredilen bahisler dogrultusunda ciltlere göre olusturulmus tablolarından ibarettir. Giris kısmında arastırmanın problemi, amacı, önemi, sınırlılıkları ve yöntemi üzerinde durulmustur. Arastırmanın birinci bölümünde, yetiskinler egitimi, yetiskinler din egitimi, yetiskinler din egitimi uygulamalarından biri olan vaaz ve vaazda anlatılan 'kıssa'lara yer verilmistir. Arastırmanın temel konusunu teskil eden ikinci bölümde ise, Mevlana'nın hayatı, eserleri, Mesnevî ve Mesnevî'deki kıssa teknigi üzerinde durulmustur. Sonuç bölümünde ise çalısmadan elde edilen sonuçlara yer verilmistir.