Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ÇİĞDEM YOLERİ ARTAR
Danışman: PINAR KASAPOĞLU AKYOL
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Küreselleşme ile birlikte kültürel miras unsurlarının yok olma tehlikesi ile karşı karşıya kalmıştır. Bunun üzerine 2003 yılında UNESCO Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi kabul edilmiştir. Bu Sözleşme ile kültürel mirasın korunması, aktarılması ve yaşatılması amaçlanmaktadır. Sözleşme’nin 14. maddesi “Eğitim, Duyarlılığın ve Kapasitenin Güçlendirmesi” başlığı SOKÜM’ün korunmasında ve aktarılmasında eğitimin önemini vurgulamaktadır. SOKÜM unsurlarının örgün eğitim yoluyla öğretilmesi bu unsurların uzun süre sürdürülebilirliğine katkı sağlamaktadır. Kültürel miras unsurlarının eğitim yoluyla korunmasını ve aktarılmasını UNESCO’nun bazı proje ve raporlarıyla da desteklediğini görmekteyiz. Tez çalışmasında Türkiye’nin ve Japonya’nın periyodik raporları üzerinden örgün eğitimde gerçekleştirdikleri çalışmaların neler olduğu araştırılmıştır. Tez üç bölümden oluşmaktadır. Tezin birinci bölümünde “Kavramsal Çerçeve” kapsamında “UNESCO nedir?, “UNESCO Kültür Sözleşmeleri”, “SOKÜM nedir?”, “SOKÜM ve Eğitim” ve “Periyodik Rapor nedir?” başlıkları yer almaktadır. İkinci bölümde “Türkiye ve Japonya Eğitim Sistemi” başlığı altında Türkiye ve Japonya eğitim sistemi incelenmiştir. Genel olarak her iki ülkeye ait mevzuatlar, yönetmelikler, yönergeler ve öğretim programları temel eğitim çerçevesinde detaylı bir şekilde incelenmiştir. Sonrasında Türkiye’nin ve Japonya’nın eğitim-öğretim programlarının kültür ile ilişkisi değerlendirilmiştir. Üçüncü bölümde “Türkiye ve Japonya Periyodik Raporları” başlığı örgün eğitim sınırları içerisinde çerçevelenerek incelenmiş ve iki ülke periyodik raporlar üzerinden karşılaştırılmıştır.