İşletmelerin kümelere bakış açısı ve kümelenmelerde elektronik ticaretin uygulanabilirliği: ESSİAD örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ELİF BODUROĞLU

Danışman: DİLBER ULAŞ

Özet:

Bu çalışma Türkiye’de kümelenme oluşumu, küme üyesi firmalarınkümelerden sağladıkları faydaların araştırılması amacı ile yapılmıştır. Alt amaç iseküme üyesi işletmelerin elektronik ticarete bakış açılarının tespit edilmesidir.Çalışmada kümelenmelerin oluşum yapısı incelenmiş, üye işletmelerin profili ortayakonmuştur. İşletmelerin rekabet kouşllarına uyum sağlamasında kümelenmefaaliyetlerinin rolü incelenmiştir. Bu bağlamda Türkiye’ de faaliyette olan kümelerindurumunun tespiti için örnektir.Çalışma, firmaların rekabet koşullarına uyum sağlamak için kullanılan pazarkanallarından biri olan elektronik ticareti nasıl algıladığını incelemektedir. E-ticaretyapan firmaların e-ticarretten sağladığı faydalar, e-ticaret yapmayan firmaların ise eticaretyapmama nedenleri ortaya konmaya çalışılmıştır. Çalışma, firmaların e-ticeteyönlendirilmesi konusunda yol gösterici olmayı hedeflemektedir. Yeni pazarkanallarına girmeyi kolaylaştıracak ve rekabet gücünü artırıcı bir güç olan e-ticareteuyum sağlanması için yapılan literatür çalışmasına katkı yapacağı düşünülmektedir.Bu çalışmada Türkiye’ de kümelenmenin mecvut durumunun ortaya konması ve kümeüyesi işletmelerin e-ticarete bakış açısının tespiti anlamında literatüre katkı sağlamakhedeflenmiştir.AbstractThis study aims to explore the formation of business clustering in Turkey aswell as the benefits that firms, as members of a cluster, gain through such clusters.Sub-goal, on the other hand, is to determine the ways in which the member businessesapproach e-commerce. The study has examined the formation structure of clusters,revealed the profile of member businesses, and analyzed how clustering activities playa role in the way businesses comply with the conditions of competition. In this regard,it serves as a model to identify the conditions of clusters operating in Turkey.This study examines how the firms perceive e-commerce, which is one of themarketing channels used for compliance with the conditions of competition. It tries tomanifest the benefits which the firms gain through e-commerce, and the reasons whysome companies do not do businesses via e-commerce. It also aims to be guiding inleading companies to e-commerce. This study is also thought to be contributing to theliterature research done for compliance with e-commerce, which will ease the path tonew marketing channels, and is an amplifying power that will increase the competitivestrength. What this study targets in brief is to demonstrate the present status ofclustering in Turkey, and contribute to the literature in regard to determination of theview of cluster member businesses to e-commerce.