Tezin Türü: Tıpta Uzmanlık
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2012
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HAKAN KUTLU
Danışman: MEHMET SERHAT BİRENGEL
Özet:Amaç: Bu çalışmanın amacı bir üniversite hastanesinde; böbrek nakli hastaları, diyaliz hastaları ve bu tür hastalar ile ilgilenen sağlık personelinin aşılar konusundaki bilgileri ve aşılanma hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Metod: Bu çalışma; Ocak 2011 - Mart 2011 tarihleri arasında, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi İbn-i Sina Hastanesi ?nde böbrek transplantasyon ve hemodiyaliz ünitelerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya böbrek transplantasyonu yapılan hastalar, diyaliz hastaları ve bu ünitelerde çalışan sağlık personeli alınmıştır. Bu kişilere aşı ve bağışıklama ile ilgili soruları içeren anketler yüz yüze uygulanmıştır. Son olarak ise veriler istatistiksel olarak değerlendirilmiştir. Verilerin analizi SPSS v15.0 for Windows paket programı ile yapıldı. Veriler frekans ve yüzdeler biçiminde özetlendi. Gruplar arası karşılaştırmalarda Ki-kare testi kullanıldı.Bulgular: Hemodiyaliz hastaları ve böbrek nakli hastalarının büyük bir kısmında bağışıklama ve aşılar konusunda bilgilerinin olduğu saptanmış (%91.4 ve % 62.2) ancak hastalarca sadece hepatit B ve grip aşılarının büyük oranda yapıldığı diğer hastalıklara karşı aşılanma oranının ise düşük olduğu görülmüştür. Hastaların aşılar konusunda edindikleri bilgileri büyük oranda doktorlar ve hemşirelerden aldıkları belirlenmiştir. Sağlık personelinin ise hastalarının aşı olmasını destekledikleri ancak iş yoğunluğu nedeni ile hastalarına yeterli bilgi veremedikleri saptanmıştır. Ayrıca her ne kadar aşı olunmasını destekleseler de sağlık personelinin aşılar konusunda bilgi düzeylerinin düşük olduğu görülmüştür. Sonuç: Hemodiyaliz ve böbrek nakli hastalarının; bağışıklama ile ilgili bilgi düzeyleri ve aşı olma konusundaki eğilimleri yüksek olmasına rağmen hastaların rehberlerce önerilen tüm aşıları değil bazılarını yapmaya eğilimli oldukları görülmüştür. Bu nedenle hastalara ve bu hastalar ile ilgilenen sağlık personeline iyi bir eğitim verilmesi hastalar arasında aşılanma oranlarını yükseltebilecektir.Abstract Aim: The aim of this study is to investigate the knowledge of hemodialysis patients, renal transplant recipients and healthcare workers about vaccines and their immunization status at a tertiary care university hospital. Methods: The study was conducted at Ankara University School of Medicine Ibn-i Sina Training and Hospital, in transplantation and hemodialysis units between January 2011 ? March 2011. In this study, hemodialysis patients,renal transplant recipients and healthcare workers training in this units, were included. The questionnaires about vaccines and immunization were applied to study group face to face and finally the results were analyzed by statistically. We used SPSS v15.0 for Windows packed program for analyze of datas. Datas were summarized by frequency and percentile. Chi-square test were used for compare groups. Results: Although the knowledge of renal transplant recipients and hemodialysis patients about vaccines and immunization was high (91.6 % and 62.2 % respectively), the immunization ratio against preventable infectious diseases was low except hepatitis B and influenza. The patients mentioned that they especially got the immunization information via the doctors and nurses working at the transplantation and hemodialysis units. The healthcare workers exhibited a lack of knowledge about vaccine schedules although they encouraged the patients about immunization. The reason for healthcare workers giving less information to patients about vaccines was the workload. Conclusion: The knowledge of renal transplant recipients and hemodialysis patients about vaccines and immunization is high but they have tendency to uptake a few vaccines, not all vaccines, recommended in guidelines.Informative meetings about immunization schedules in transplant recipents and hemodialysis patients could be given to both these patients and healtcare workers working in these units.