Almanca hazırlık öğrencilerinin yazılı anlatım yanlışlarının çözümlenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SALİHA ÇEVİK

Danışman: DURSUN ZENGİN

Özet:

Bu çalışma Ankara Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu Almanca hazırlık sınıfı öğrencilerinin yazılı anlatımlarında yaptıkları yanlışların kaynaklarının yanlış çözümlemesi uygulanarak tespit edilmesi ve böylece yazma eğitiminde iyileştirici uygulamaların tespiti amacını taşıyan betimsel bir çalışmadır. Bu çalışmada öğrencilerden iki öğretim yılı boyunca yazma dersinde belirli zaman aralıklarıyla yazılı dilde veriler alınmış, alınan bu veriler geliştirilen " Almanca Yazılı Anlatım Değerlendirme Ölçeği" ile belirli başlıklar altında sınıflandırılıp yorumlanmıştır. Araştırmacının bu veriler toplanırken veya yıl boyunca devam eden yabancı dil öğrenme süresince ders işleme tekniği ve materyal bakımından herhangi bir müdahalesi olmamıştır. Alınan verilerin hepsi öğrencinin kendi dil bilgisini yansıtmaktadır. Öğrenci profilini daha geçerli bir şekilde belirlemek ve öğrencilerin yaptıkları yanlışlarla ilgili tutum ve düşüncelerini ortaya koyabilmek için, öğrencilerden 16 çoktan seçmeli sorudan oluşan " Kişisel Bilgi Formu" 'na cevap vermeleri istenmiştir (bkz. EK-1). "Kişisel Bilgi Formu" sorularına verilen cevaplar ve " Almanca Yazılı Anlatım Değerlendirme Ölçeği" verileri SPSS İstatiksel Analiz Programı ile değerlendirilerek, bulguların yüzdelik oranları ve yorumlanması yapılmıştır. Elde edilen verilerin sonuçlarına göre, yanlışların genellikle ana dilden yapılan yanlış aktarımlardan kaynaklandığı tespit edilmiştir. Bu nedenle kaynağı kesin belli olan problemli noktaların yanlış çözümlemesi yoluyla çözümlenmesiyle tamamlayıcı öğretim ile iyileştirilmesi amaçlanmaktadır.AbstractThis study aims to determine the writing mistakes of students in German preparatory classes in the School of Foreign Languages of Ankara University and thus developing better techniqes in teaching writing skills. In this study students'writing materials were collected in certain periods throughout two semesters and this data were grouped and assessed under certain headings in the 'German Writing Evaluation Scale'.The researcher has not intervened in any of the lesson techniques and materials in the foreign language teaching process throughout the year. All the data collected reflects the students own grammar. Students were asked to answer a survey consisting of sixteen questions in order to determine the students profile and to reveal their thoughts and attitudes towards the mistakes they made. (attachment: 1) The answers given to the ' Personal Information Form' and 'German Writing Evaluation Scale' were evaluated by SPSS Statistical Analyse Program and their percentages and assessments were made. According to the results obtained from this data, most of the mistakes were made from the interference of the mother tongue into the second language. It is aimed to solve these problematic points by using mistake solving teaching methods.