İdari yargı organları arasındaki görev sorunları


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMRAH ÖZCAN

Danışman: MUSTAFA AYHAN TEKİNSOY

Özet:

Hukuk devletinin vazgeçilmez unsuru olan idarenin yargısal denetiminin sağlanmasıadına, öncelikle farklı bir yargı örgütü kurulmuş, bu örgüt içinde de birbirinden farklı kuruluşlarayer verilmiştir. Söz konusu bu kuruluşların; yapısı, mensupları, yargılama yöntemleri, karar almasüreçleri birbirlerinden oldukça farklıdır. Böyle bir durumda da, bir kişinin, hukuka aykırı birişlemle karşılaşması halinde, hangi yargı yoluna başvuracağının yanında, o yargı yolu içinde hangiyargı organına başvuracağı da son derece büyük önem arz etmektedir.Ülkemizde bu türde yargı organları arasındaki hangi organa başvurulacağı ve işin esasıhakkında en doğru kararı verebilecek olan organın hangisi olduğu sorununu bilme ve çözmekonusunda ne kişiler ne doktrin ne de yargı organlarının yeterli ölçütleri geliştirdiği söylenemez. Buölçütlerin geliştirilmesi ve temel prensipler konarak bu organlar arasındaki “görev” sorunununçözülmesi; “hukuki belirliliği”, “kanuni hakim”e başvurabilmeyi, “etkin ve süratli yargılamayı”yani Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ile koruma altına alınan “adil yargılanma”yı sağlayıpkişilerin adalet duygusu ve hukuki güven içinde yaşamasına, davaların uzun yıllar sürmesininönüne geçilmesine, yargı organlarının iş yükünün ortadan kaldırılmasına katkı sağlayacaktır.Bu incelemede idari yargı organları arasındaki “Görev” sorununa bir çözüm bulmagayretinde olduk. Bunu yaparken de, yargıyı, yargı organlarını, daha sonra idari yargı ve idari yargıorganlarını tanıyıp, bunların şuan ki görevlilerini yaşadıkları tarihsel süreçlerle beraber anlatarak,bir usul konusu, hatta belki de bir esas konusu olan görev kavramının anlamından bahsederek,Hukuk Devletinde görev sorununun ne denli önemli olduğunu açıklayarak, konuya ilişkiniçtihatları aktararak ve en nihayetinde soruna ilişkin olarak çözüm yollarından bahsederek, TürkHukukuna küçük de olsa bir katkı sağlamaya çalıştık.AbstractOn the behalf on ensuring the judicial review of administration, which is anindispensable element of He rule of law; firstly a different Judicial organizations from eachother vithin this organization. Structure, members, judging procedure, desicion-makinsprocesses of these organizations are guite different from each other. In the face of such asituation and in the event of encountering an unlawful action, it is extremely importantknowing which judicial body is authorized for applaying, besides, it is vital to know whichjudicial remedy can be applied.In our state, it can't be expressed that neither judicial organs nor poeple ordoctries couldn't improve any sufficient criterias to describe and solve this problem.Progressing these criterias and basic principles will help to solve the "duty and respossibility"problems betwen disciplines like judicial certainty to apply for supreme court, to judge fast andsufficiently. We mean with it that, it will help to stop the burdence of judicial remedies, preventlong term judgements. And also will hep to citiziens to live with the feeling of justice and insecure being judged equally.In this study, our aim was to find a solution to jurisdiction issue between judicialbranches. While we are doing this, we tried to add a piece of support to Turkish law, talkingabout to the judicial disciplines, to make clear their historical processes and staffs' problems,the ways of solutions, giving some descriptions to, contents, explaining how important is theissue of "jurisdiction" for a state, talking about the term of style and the meaning of the term"jurisdiction"